fredag 16 oktober 2015

Vad skulle du göra om du inte var rädd?


I still don't know what I was waiting for
And my time was running wild 
A million dead-end streets
And everytime I thought I'd got made
It seemed the taste was not so sweet
So I turned myself to face me
But Iv'e never caught a glimpse
O how the others must see the faker
I'm much too fast to take the test (Changes, D. Bowie)

Förändringar… ibland tuffa, krävande, utmanande och upplevda som omöjliga; ibland lätta, snabba, milda och upplevda som relativt enkla att genomföra. Gemensamt är att de fodrar en kraftansträngning som i sin tur förutsätter en underliggande vilja. Utan en vilja och ett syfte kommer det bli omöjligt att uppnå ett mål. Detta är enkel psykologi och matematik – inget kneg, ingen deg; no pain, no gain etc.

Likt många av mina bloggrannar har jag läst Mr. MoneyMustaches inlägg om sparandets makt samt densammes inlägg om vikten av att börja tidigt (och således bli ”fri” tidigare). Därtill har jag även läst Petruskos fina inlägg, lekt med Stefan Thelenius ”egentalande” sparkalkylator, låtit mig ryckas med i 40procent20års kalkylark osv. När man läser dessa inlägg och ser de talande och motivationsökande tabellerna därtill diagrammen, slås man av vilka möjligheter envar har – om envar ”bara” tar dem till sig. För det är just det som krävs; att du tar dem till dig samt gör verkstad av snacket – att du vågar införa en förändring! Om du ser och vet att om du väljer att gå väg A kommer mål A att uppnås; likaså om du väljer att fortsätta på väg B kommer du inte uppnå mål A utan fortsätta mot mål B, vilket du ej är nöjd med (för då skulle dina tankar kring "väg A" inte ha väckts).


De senaste veckorna har jag läst en rolig, intressant och lättsam bok som heter ”Vem snodde osten” (S. Johnson, 2000). Denna är riktad mot management och hur man som chef/ledare kan ändra en organisation, men den lämpar sig lika väl för en vanlig Svensson om den läses som en allegori (hej Dante Alighieri!). Skulle det nu vara som så att du ej finner tid, ro eller lust att läsa kan du också se denna film (OBS! Den tycks vara inspelad MED en ost i VHS-kvalité)

Bokens fyra huvudpersoner, vilka gestaltar olika personligheter, består av två möss, Sniff och Snabb, samt två pysslingar, Suck och Stön. Dessa fyra bor i en labyrint och är på ständig jakt efter ost. En dag upptäcker de Ostation C och tror sig ha funnit Paradiset med ett stort ”P”. Här finns ett överflöd av all den ost man kan tänkas önska sig och under en lång tid kommer såväl möss som pysslingar dagligen till oststationen för att frossa.



Pysslingarna blir tjockare och tjockare och i sitt frossande och goda leverne märker de inte att osten börjar sina. Mössen Sniff och Snabb ser däremot en skillnad och en dag ger de sig osentimentalt vidare mot nya, ännu oupptäckta, ostförråd. Vad händer då? Jo, Suck och Stön börjar just göra det de är mästare på: sucka, stöna och beklaga sig för att någon har stulit deras ost. De känner sig illa behandlade och börjar prata om att livet allt är bra orättvist. Dock, efter en lång tid, börjar Suck fundera och tvivla. Om han och Stön stannar här kommer de dö av svält. Han fortsätter fundera och skriver: ”Vad skulle du göra om du inte var rädd?” på labyrintväggen.

Att införa något nytt i sitt liv, som t.ex. att skära ned på utgifter för att öka sitt sparande, ändra investeringsstrategi, då tidigare lett till rejäla minussiffror, eller börja med gyttjebrottning kan vara något tufft, men om du har börjat tycka att osten nog väl har börjat lukta illa och smaka mögel kanske alternativen inte är så dåliga? Visst är det jobbigt att bege sig ut efter ny ost, men i förhållande till att äta en möglig och illaluktande sådan känns det som att svaret är självklart, eller?!

Boken har flera slående och tänkvärda citat. Förvisso är dessa i samma stil likt de du finner i valfri ”hej-kom-och-hjälp-mig”-bok. Dock är jag av uppfattningen att dessa tål alltid att upprepas likt ett mantra.

De frågor som fick mig att reflektera över såväl min ekonomiska som personliga position och de relationer jag har till olika människor, saker, händelser etc. i livet var b.la.


  1. Vad skulle du göra om du inte var rädd?
    Vad skulle du göra om du inte var rädd för att exempelvis hoppa fallskärm men hade en vilja till det? Vad skulle du göra om du ville spara mer pengar men känner en obekvämhet eller t.o.m. rädsla för att skära ned på dina utgifter.Vad skulle du göra om du upplever din investeringsstrategi som bristande men känner en rädsla att våga testa en ny?
  2. Om du inte förändras riskerar du att utplånas!
    Att bara stå och stampa på ett och samma ställe gör att din utveckling är... allt annat än just en sådan. Du lär dig föga nytt, upplever inget nytt och allt är, i princip, samma sak dag in och dag ut. Till slut blir du mer som en robot; du gör det du ska men inget mer; känner ingen lycka i det du gör. Förändringar gör att du känner dig levande och därför är det viktigt att våga förändras!


  3. Den som lösgör sig från sin rädsla känner sig fri
    Rädslan sätter ofta käppar i hjulet för oss; Jag är trött på att alltid beställa min Quattro stagioni men jag är rädd för att en Hawaii kanske inte är god… Utan att våga, utan att utsätta sig, kommer du för alltid vara dömd att äta din Quattro stagioni med halvtinade räkor och vattniga musslor; för alltid vara dömd att cykla samma väg till jobbet, jobba samma tider varje dag, månad och år, längta till samma semester varje år… med andra ord: du förstärker de lås som håller dig fast i ekorrhjulet!


  4. Gamla sanningar leder sällan till ny ost.
    ”… så har jag alltid gjort”. Okej, vad roligt. Och var befinner du dig nu? Har den ”sanning” du levt efter varit bra? Vart har den tagit dig?  Varför har du en röst som suktar efter förändring om den tidigare nu är ”sann”?

Att våga problematisera och ifrågasätta ett beteende, en livsstil, en filosofi, hållning, ställningstagande etc. i syfte att utvecklas och förhoppningsvis uppleva något bättre och starkare är en viktig uppgift du måste göra – detta oavsett område! Kanske är du nöjd med många saker i ditt liv men mindre nöjd med andra. Varför har du ej gjort något åt det du är mindre nöjd med? Beror det på rädsla? Beror det på tids- och energibrist? Om det beror på det sistnämnda bör du ta dig en allvarlig funderare på vad som är viktigast; hinna med X och Y eller att ändra en del i mitt liv som troligtvis kan leda till en bättre hälsa och leverne (och därmed mer tid, energi och lugn)? Beror det på rädsla? I sådana fall finns bara två alternativ; ge upp eller ta fighten. Se målet, snöra skorna, på med störtkrukan, känn doften av champagnen och lägg manken till!

Har du investerat under en lång tid men känner att utkomsten av din strategi inte varit något vidare? Har du försökt att skära ned på utgifterna men ändå inte lyckats spara mer med valda metod? Börjar osten bli en Roquefort-wanna-be?

Att fortsätta med samma metod gång på gång och hoppas på att resultatet förändras är, enligt Albert Einstein, detsamma som idioti. Således är det du och ingen annan som måste ändra sig! 


"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"

Sitter du just nu och känner doften av möglig ost? Känner du en unken och bitter eftersmak av frukostens ostmacka? Är du rädd? Vad skulle du göra om du inte var det?



  



2 kommentarer:

  1. Jag tycker alltid att DividendMantra har varit intressant främst ur detta perspektiv då han beslutade sig för att det var nog med långa arbetsveckor med lön som gjorde att han stod och stampade i livet. Det kan inte varit lätt och nu kan man läsa om hur bra val det varit och att det inte är omöjligt att göra själv. De ovannämnda svenska bloggarna har gjort liknande insatser mer om möjligheten att själv ta kontroll. Personligen känner jag mig ganska lyckligt lottat som stöter på detta i min ungdom och på så sätt tar kontroll över livet direkt. Det är förvånansvärt befriande att veta vad man vill göra och hur. Kritiskt tänkande och ifrågasättande är viktigt i många delar av livet och det gör även livet mer roligt och intressant :)

    Obligatoriskt citat när det ahndlar om rädsla från en av mina favoritböcker:
    “I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.” - Frank Herbert, Dune

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ruter och tack för din kommentar!

      Jag håller med dig att det är extremt roligt och givande att läsa DivididendMantra m.fl och hur de faktiskt gör slag i saken istället för att beklaga sig över att allt nog är bra orättvist. Likt dig anser jag mig "lyckligt lottad”, som innan 30 år fyllda upptäckt vilka möjligheter som finns med att investera. För tillfället har jag ca 48 000 kr i utdelningar nästkommande år (baserat på 2015 års siffror) och för att få dessa pengar behöver jag... inte göra någonting! Det känns som att jag verkligen investerar i MIG SJÄLV. Känslan av att jag inom 15-20 år, mer eller mindre, kommer kunna äga min tid (om allt vill sig väl) är... hmm...surrealistisk om än ej orealistisk.

      F. Herbert har flera nyttiga citat och det du väljer att framhäva är ett ypperligt val! Själv brukar jag hålla mig mer kort; "In the end we only regret the changes we didm't make”.

      Tack för ditt besök!

      /Sofokles

      Radera