fredag 20 november 2015

Emotionella konton?

"There is nothing in the world so irresistibly contagious as laughter and good humor" Scrooge

Pengar är ett känsligt ämne, vilket jag tror vi alla är medvetna om. Krig och konflikter, äktenskap och vänskap, hälsa och flourishing har genom historien påverkats av pengar. Detta är nog en kunskap för gemene man. Dock, utöver att pengar de facto är ett känsligt ämne, hur påverkar våra känslor vårt förhållande till dessa? Vi har tidigare varit inne på ämnet när jag skrev om Is happiness for sale? men här försöker jag angripa från ett annat perspektiv.  

När vi får en summa pengar placerar vi den alltid i en speciell kategori, ett "mentalt konto". Det är beteendeekonomins tydligaste fynd. Vi sätter vår lön på ett konto, sparpengar på ett annat, vinstpengar på det tredje och arvspengar på det femte. Hur vi sedan hanterar och spenderar dessa likvider beror till stor del på vilket mentalt konto vi placerat dem i. Mycket exempel och forskning visar att användandet av dessa mentala konton mer ofta än sällan leder till irrationella beteenden och beslut.

De senaste årens forskning har visat hur mentala konton har en stor emotionell laddning. Och mer än så, nämligen hur vår sinnesstämning påverkar vår vilja att spendera pengar, vilket vi tidigare diskuterat här.

Tänk dig att du får ett brev som förklarar att du fått en summa pengar från en släkting. Bara några dagar tidigare har du fått reda på att släktingen har en obotlig sjukdom. Tror du att det påverkar ditt sätt att spendera/använda pengarna?

Peter McGaw, professor i marknadsföring och psykologi, har i en rad studier visat att detta har en stor påverkan. Vissa deltagare utsattes för ett scenario där pengarna hade en tydlig negativ emotionell laddning. Andra fick veta att pengarna istället var en lotterivinst och blev således förknippade med mer positiva känslor. Studierna visade att en negativ emotionell "stämpel" gör att man spenderar pengarna på mer nyttiga ändamål, såsom välgörenhet, utbildning eller hälsosam mat. Lotterivinster, som mer har en positiv emotionell "stämpel", spenderades istället på Iphone 65, Playstation 39, BMW X5, inköp av en grekisk ö etc.

Slutsatsen är tydlig: pengarnas emotionella laddning har stor påverkan på vår konsumtion och hur de spenderas. Hur ofta har du inte gjort, eller varit riktigt nära att göra, ett aktieköp när du varit på ett extra bra humör och börsen varit blå?

"If you cannot control your emotions, you cannot control your money" Warren Buffet

Dock, pengar och känslor är ett komplext ämne, vilket vi ska se ytterligare exempel på.

Du som har läst eller sett på Charles Dickens`"En julsaga" (kan varmt rekommendera denna) vet att Ebenezer Scrooge är snål, sniken och självcentrerad, dvs. raka motsatsen till den svenska regeringen i denna flyktingskris. Dessutom verkar han också ganska olycklig. Han vill inte spendera sina pengar på någon annan än sig själv. Men, efter att ha fått besök av några, minst sagt, karismatiska varelser förändrar han sitt sätt att spendera och hjälper andra människor i grannskapet. Då når han något som närmast kan liknas vid flourishing. Troligtvis hade inte Charles Dickens ekonomisk psykologi, filosofi därjämte lyckoforskning i åtanke då han skrev historien, vars orsak var att betala av en skuld, men hans karaktär är ett fint exempel på detta.
Kan vi lära av denna karaktär? Kan vi läsa in att Scrooges sätt att spendera pengarna hade påverkan på hans nedstämdhet?



Kanske, då en rad sinnrika studier nämligen har visat att nedstämda personer tenderar att vara både mer självcentrerade och spendera mer pengar på sig själva (jmf. nämnda, Joakim Von Anka m.fl.). Om man ska tro på de senaste årens lyckoforskning, likväl som gammal visdom, är detta en dålig metod för att bli lyckligare - pengar kan inte köpa lycka. Förvisso kan de säkert underlätta, men att kunna köpa en känsla bryter med all logik! Att spendera pengar på sig själv ökar istället ens egen självcentrering - egocentrism - och leder, i längden, till ett ökat missnöje, som i sin tur leder till ökad personlig konsumtion. En negativ spiral blir här tydlig.


Ebenezer Scrooge fick besök av tre spöken som hjälpte honom att förändra sitt beteende. Vi andra kan hoppas på detsamma men får nog mer förlita oss till kunskap och söka hjälp inom psykologin och dess forskning (alt. läsa Kalle Anka). Vi vet exempelvis att konsumtion, god och utförd med rätt orsaker tillika på rätt sätt, leder till en mer positiv sinnesstämning.

Ett tydligt exempel på hur de mentala kontona fungerar och hur de används tror jag står att finna i hur en majoritet av Sveriges befolkning använder sin eventuella skatteåterbäring. Mina vänner och bekanta brukar ofta se dem som en sorts "lotterivinst" och köper ofta något "onödigt" eller "onyttigt". Tänk vad intressant det skulle vara om Skattemyndigheten kunde ge dem en annan emotionell laddning. Kanske skulle folk då bruka sina pengar till mer samhällsnytta, såsom att skänka till diverse hjälporganisationer eller dylikt.

Känslor och pengar är ett mycket intressant ämne som går att attackera från flera håll. Det är fascinerande hur man kan känna sig mer "lycklig" om man är rik (till en viss nivå). Hur kan känslor egentligen hänga ihop med döda materiella ting? Hur kan man säga att man "älskar" sin Iphone, sin bil, sitt hus, sina pengar etc? Förvisso menar nog 99 % inte detta bokstavligt men här väcks ändå en tanke.

Har du några emotionella konton? Hur tänker du kring din konsumtion? Hur mycket spenderar du på dig själv tillika andra och vilka känslor ger det dig?






2 kommentarer:

  1. Jag skulle säga att man för tillfället är en Ebenezer Scrooge som snikar och snålar och det enda man unnar sig själv är aktier :P Min tanke är dock att när man väl blir mer förmögen och har tillräckligt med pengar att då kunna göra fler uttag på sitt emotionella konto!

    Exempelvis kanske finansiellt hjälpa till där det behövs, ta ledigt från jobb och bistå med sin kunskap och hjälp där det behövs. Min enda fråga till mig själv är egentligen:

    Kommer jag göra verklighet av detta eller kommer man ha för mycket Ebenezer Scrooge i sig för att försöka göra gott? :D

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för ett kärt återseende:)

    Jag håller med dig i att det finns en risk att tänka "när jag väl..." eller "om jag bara...". Det går att jämföra med alla sorters missbruk, ex: "Jag ska sluta dricka om jag bara får dricka upp min vodka idag", "jag ska sluta äta godis och socker...i morgon" etc.

    Jag tror att det är svårt att försöka bestämma att man vid en viss tid ska ändra sitt sätt att vara/agera, utan detta måste komma inifrån (oftast undermedvetet).

    Visst tänker jag i samma banor som du, men jag försöker redan nu att verkligen att spendera på nyttigheter, b.la. skänker jag till Childhood, Cencerfonden mm.

    Kul att du tittar in - fortsätt gärna!

    /Sofokles

    SvaraRadera