fredag 2 december 2016

Belåning

Via en nära vän fick jag för för ett tag sedan förfrågningen om jag övervägt att belåna portföljen. Detta i syfte att lägga in mer krut då räntan är så låg och den beräknande avkastningen med råge överträffar Ingves huvudbry

Rent matematiskt känns det som en självklarhet och visst finns det många vinster med att göra detta. Dock, och för mig är detta ett stort sådant, då jag är en "känslig" person, vet jag att detta ger mig obehagskänslor. Jag gillar inte att ligga i skuld, detta oavsett såväl summa som till vem. Jag har aldrig kunnat känna mig tillfreds med att leva på/bruka lånade pengar då jag vet att jag ej är i det behovet. 




Emellertid, när jag vänder på myntet framkommer att det rent matematiskt tillika "logiskt" vore klokt att, till en viss del, belåna portföljen nu för att ge den ytterligare bensin mot resans mål. En som tydligt gestaltar detta är rikatillsammans.

Det finns många parametrar att ta hänsyn till; min arbetssituation, min hälsa, bostadsförhållande, mina tankar om räntan och dess rörelser (om jag nödgas gissa enligt kaffesumpsprincipen tror jag den kommer vara låg en lång tid framöver) och min dröm tillika mål med investeringarna. 


"[...]Jag är en sköldpadda på trettio år[...]"

Jag har suttit med dessa tankar under en veckas tid och begrundat dem noga. Vilka för- respektive nackdelar finns? På ett sätt känns det som ett givet val, men då jag känner mig själv, att det med största sannolikhet kommer leda till en sorts ökad inre oro tillika obehag, är jag tveksam om det är rätt väg att gå. Varför stressa? Jag är en sköldpadda på trettio år och kanske är det värt ett par extra år att leva utan denna förmodade oro som kommer av en eventuell belåning? 

I detta fall kan jag inte undlåta mig att begrunda tillika koppla till Skivvärldens värld, du vet den som vilar på ryggen av fyra elefanter, som i sin tur står på en stor sköldpadda som simmar genom universum(?). Inte? Då är min starka rekommendation att du ger dig an denna underbara värld och lär dig både om Nanna Ogg, Mormor Vädervax, Bibliotekarien, Rensvind, Cohen Barbaren med flera. Jag är sköldpaddan och jag har världen - min värld - på min rygg/axlar. Det handlar om att simma rätt; ty en varelse likt denna jätte till sköldpadda gör inte en u-sväng i första tillika snabbaste laget.



Min vän som ställde denna förfrågan menade inget fördolt utan frågan var genuint ärlig och ämnad för något gott. Därtill hålor jag denne högt och vet att han vet precis vad han pratar om; ty han har själv gjort detta och gjort det bra. Emellertid är jag inte han och han inte jag. Vi är alla olika och till syvende och sist är vi alla våra egna herrar. 

Som framgår är jag kluven. Målar jag upp en skräck för en oro som egentligen ej kommer infinna sig? Kanske kommer den infinna sig men att jag snabbt förlikas med den? Skall jag applicera en sorts KBT alternativt ACT även denna gång, likt då jag valde att ta mer från krigskassan för cirka 1 år sedan? 

Kluven är bara förnamnet...

Hur resonerar du kring belåning? 





6 kommentarer:

  1. Jag kan mycket väl förstå att du är lite kluven. Själv kör jag medvetet helt utan lån. Den rationella delen av hjärnan tycker att det är helt tokigt, men den andra delen av hjärnan gillar att inte ha några lån.

    Förra året begick jag ekonomiloggarnas dödssynd och betalade av mitt CNS lån!

    Lycka till i funderingarna.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tack för din kommentar!

      Då är vi två som slits mellan den rationella och känslomässiga delen av hjärnan!

      Att betala av sitt CSN-lån anser jag ej vara någon sorts dödssynd. Förvisso det lånet med lägst ränta på hela marknaden. Likväl är det ett lån och förr eller senare skall det betalas...

      Må väl!

      //Sofokles

      Radera
  2. Begränsad risk är lättare att hantera, belåna 10% -20% av portföljvärdet förutsatt att det inte överstiger kassaflödet på årsbasis i löneinkomsten. Satsa dessa i "säkra" högutdelande lågrisk placeringar, realisera och nolla halvägs genom högkonjunkturen som antagligen ännu är i sin linda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiestolpen och tack för din kommentar!

      Visst är begränsad risk lättare att hantera och så som du framlägger det låter det mer och mer klokt att ta ett litet lån.Vi får se vad jag bestämmer mig för.

      Må väl,

      //Sofokles

      Radera
  3. Fegis! :-)

    Din vän är helt rätt ute.

    Med tanke på rådande ränteläge i kombo med ränteavdraget så är det rätt enkelt att räkna hem en måttlig belåning av aktiedepån förutsatt att börsen inte dyker i närtid.

    Jag har naturligtvis full respekt för att det kanske inte är helt behagligt av vara i skuld men och andra sidan så behöver man ju inte spekulera hej vilt.

    För första gången på många år så ligger jag faktiskt obelånad och det ger mig obehagskänslor och jag kommer i närtid råda bot på det. Jag vill alltid ligga belånad även om det är rätt måttligt, sisådär en 5-7 procent av depåvärdet.

    Om nu börsen störtdyker så kommer ändå belåningen amortera sig självt med tiden förutsatt att man är relativt måttlig av sig.

    Hur många av bolagen du investerar i är obelånade? Hur många av miljardärerna är obelånade?

    Är man bara lite måttlig av sig så håller jag med din vän....

    //Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej CM och tack för din kommentar!

      Fegis? Haha, ja, det är nog ett passande begrepp på mig beträffande detta. Ju mer jag suttit med detta, desto mer "klart" blir ljuset i tunneln. Dock, för att citera en extremt duktig författare (om än att hans verk mer är rena rama sömnpillret) finns det såklart två sätt att se detta ljus och enligt herr Kafka, pessimisternas pessimist lyder meningskonstruktionen: "Var inte allt för optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg".

      Dock är detta ett scenario jag har svårt att se därtill har du ju helt rätt i att ej spekulera med de lånade pengar, utan att köra likt du; i stabila och stora företag.

      Att du ligger obelånat är för mig en gåta! Har du slutat spendera på god mat, vin och resor för att amortera? För tusan - ryck upp dig;)

      Vad roligt att även du håller med min vän - han har faktiskt visat sig ha rätt i rätt så många saker hittills. För att vara exakt - alla! Sådana skall man hålla hårt i.

      Tack för din kommentar!

      //Sofokles aka. Cristofer

      Radera