fredag 6 oktober 2017

Tribus annis

Förvisso inget att fira, men dock något att uppmärksamma. I dagarna är det tribus annis - tre år - sedan bloggen startade och resan har varit inget annat än rolig. Jag började skriva för att... ja, egentligen fanns det bara ett behov att skriva annat än tråkiga uppsatser, inlämningsuppgifter och texter om romare som går runt och spänner sig. Därtill fanns det även ett syfte att skapa och etablera kontakt med andra bloggare, då det fanns, och finns, en önskan att dels få feedback på mina reflektioner kring börsen och investeringar, dels dela med mig av mina kunskaper.

Det tog dryga halvåret för mig att finna min "nisch", den som skiljde mig något från övriga bloggare. Då aktieanalyser aldrig varit min starka sida att författa samt att jag mer ofta än sällan, ja, alltid, känt att inlägg såsom "Axfoods utdelningstillväxt de senaste femtioelva åren" inte väckt min klick- och läslust, kom jag att fokusera mitt skrivande på mer psykologiska och filosofiska sidor om börsmyntet. Att döma av den feedback jag fått har detta mer ofta än sällan varit uppskattat.


När nu bloggen fyller tre år finner jag det intressant att presentera lite fakta kring hur min ekonomiska resa har varit sedan den 11 oktober anno 2014 varit. 

Sparkvoten inom denna period har varit 74,5 procent. Jag vet ej egentligen vad som gör att denna nivå kan hållas, då jag ej upplever mig som snål. Dock har jag alltid haft ett ekonomiskt (läs: sparsamt) sinne och spenderar du den mesta tiden på antingen jobbet, eller med näsan över böcker samt vid tangentbordet då du har kommit hem, blir det automatsikt att mindre pengar går åt. När jag ser sparkvotssiffran kan jag förstå om det finns läsare som tänker "stackare, lever han ej?" eller "Herregud, han måste ju leva likt en livegen i Ryssland under 1800-talet". Tyvärr måste jag här göra denne besviken, då jag dels upplever att jag "lever", dels anser mig ha det bättre än ovan livegna ryss. Emellertid är allt, likt jag i många inlägg diskuterat, en fråga om föreställningar, perspektiv och subjektiva åsikter tillika upplevelser. Därtill är vi alla olika till såväl kynne som sätt.

"[...]Förstå mig rätt men; tragiskt eller sunt- det är för mig bara monopolpengar[...]"

Då jag kom att överge ren värdeinvestering och istället hänge mig till en utdelningsinriktad sådan vid Greklandskrisen sommaren 2015, blir utdelningstillväxten något missvisande. Dock presenterar jag den här, rakt uppochner: 151 procent.

De ackumulerade utdelningarna under presenterade period uppgår till 177 188 kronor.  

Då portföljens värde kommit upp i en relativt imponerande siffra, påverkar varje dags värdeändringar rätt så påtagligt. Det som är skönt, då jag nu sitter och reflekterar kring detta, är att jag ej är påverkad av detta eller låter mig bli känslomässigt berörd. Förstå mig rätt men; tragiskt eller sunt- det är för mig bara monopolpengar. Svängningar på +10 000 kr är nu vardagsmat och detta påverkar mig föga, eller mer korrekt; inget.

Sedan bloggens start har portföljens utveckling varit 48,37 procent, vilket är ca 16 procent årligen i avkastning. Detta är en utveckling jag ej räknar med att kunna bibehålla, men jag kan ej påstå att jag klagar.

2014-2015 var fokus mer på värdeinvestering, men sedan "grexit-krisen" sommaren 2015 appliceras en mer utdelningsfokuserad strategi tillika filosofi. Dock jämför jag hela perioden mot SIX Portfolio Return Index.

Det totala kapitalets ökning från oktober 2015 landar på 68 procent, vilket blir en ökning med 22,5 procent årligen.

Vad har bloggen givit mig? Främst har det givit mig en enorm tillfredsställelse att få skriva av mig och få ned alla tankar i en konkret text. Jag har alltid utgått från att skriva till/för mig själv, då jag mer sett bloggen som en plats att samla mina tankar kring psykologi samt filosofi i dess förhållande med ekonomi i allmänhet och investeringar i synnerhet. Jag är av uppfattningen att jag har kommit att bli mycket starkare i mitt psyke och att jag ej längre är så lättpåverkad, vad beträffar beslutsfattande, av såväl externa som interna faktorer. Idag har jag en process som jag alltid genomgår innan jag tar ett beslut och denna har hjälpt mig många gånger. Ibland har den även hindrat mig från att köpa vissa bolag billigt, men här vill jag ändå hävda att "better safe then sorry".

[...]Tre år med ett inlägg varje fredag. Alltid klockan 15:00[...]"

Det bloggen även har givit, vilket jag är mest tacksam över, är alla underbara kontaktnät tillika vänskaper jag har kommit att knyta. Detta om något kom att visa sig då Marius gjorde entré. Sedan har detta även visat sig genom givande och vänliga mailkontakter, tweets och privata meddelanden. Dagligen har jag kontakt med många av bloggosfärens skribenter och ekonomitwitters fåglar. Detta är något som verkligen förgyller min vardag och som gör allt kring investeringar än mer roligt och givande. Ett stort tack till er alla (ingen nämnd, ingen glömd)!

När jag började blogga fanns en falsk övertygelse om att ingen skulle läsa min inlägg och att jag skulle bli negligerad av samtliga bloggare och twitteranvändare. Denna föreställning kom snabbt att omkullkastas, då jag kom att bli bemöt med lyhördhet, respekt och en vilja att ömsom hjälpa, ömsom lära. Detta är något jag än idag anser är ekonomibloggosfärens signum; viljan att att hjälpa och samarbeta. Jag tror det är få förunnat på dagens internet att ha detta trevliga och vänligt bemötande klimat och jag hoppas att kommande år kommer följa detta mönster. Således vill jag tacka alla bloggare, läsare och twitteranvändare för att ni alla bidrar till att hålla vår "värld" rumsren och med en vilja tillika syfte att berika den med kunskaper.

Tre år med ett inlägg varje fredag. Alltid klockan 15:00 (plus/minus tio minuter). Detta har varit den rutin som jag har anammat och hållit. Jag tror att många har kommit att uppskatta denna udda rutin; att veta att ett inlägg publiceras varje fredag eftermiddag. Jag är av uppfattningen att många har uppskattat det jag valt att dela med mig av och jag hoppas även att ni då och då även har dragit en lärdom, eller två.

"[...]Hellre få men nyttiga tillika adekvata inlägg[...]"

Beträffande ovan nämnda rutin kommer vissa ändringar att ske. Jag kommer nämligen att ta en paus i skrivandet, då jag upplever att mina studier tar för mycket tid. Förvisso skulle jag kunna författa något kort och relativt ogenomtänkt bara "för att". Emellertid är detta inte jag. Jag eftersträvar kvalitét och genomtänkta och genomarbetade inlägg med ett tydligt och väl underbyggt budskap tillika adekvata fakta. Just detta är något jag upplever har kommit att minska bland allt fler bloggare; det är mer korta och intetsägande inlägg. Det är just därför jag med glädje ser mer genomarbetade sådana hos t.ex. Aktieingejnören, Gustav, Vägen Till Frihet, Lundaluppen, Fundamentalanalys, Finanstankar, Riskminimeraren, Spartacus, Gottodix, Ruter, Snåljåpen, Framtidsinvestering, Ägamintid, Aktiefokus, Finansnovis, 4020 och alla andra på min blogglista (vill även rekommendera Phantas, vars senaste analys om Oncopeptides är bland den mest genomgående analys jag läst. Någonsin). Och här bör jag väl även lägga till min nemesis; Chansar mest, som förvisso ej skriver några (aktie)analyser, men ack så väl läsvärda och reflekterande inlägg. Att tillägga är att jag fortfarande väntar på min Château Mont-Redon (#2811) för hans förlorade vad om att åka kollektivt...

Ännu en gång svävar jag iväg. För att avsluta ovan stycke: Hellre få men nyttiga tillika adekvata inlägg, än många, ogenomtänkta och, förstår mig rätt, irrelevanta sådana. Jag menar ej att trampa någon på tårna och om någon känner sig utpekad ber jag om ursäkt. Allt jag gör är att förmedla min upplevelse, varken mer, varken mindre.

Jag kommer ej att försvinna, utan jag kommer fortsätta husera i kommentatorsfälten samt på twitter. Ej heller kommer jag ta bort alla inlägg eller "stänga" bloggen. Dock kommer jag ej skriva inlägg på en obestämd framtid.

Till alla mina kära läsare som har följt mig; det har varit ett nöje!

Marius Victrix!

//Sofokles




14 kommentarer:

  1. Trist för oss läsare men gissar att du har fullt upp med andra projekt så det är fullt förståeligt att det kan vara svårt att få tiden att räcka till i alla lägen.

    Vi hörs i flödet oavsett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan och tack för din kommentar!

      Ständigt denna tid... i detta läge måste jag prioritera och tyvärr hamnar bloggen då inte överst på listan.

      Men som du säger; vi hörs i såväl flödet som i kommentarsfälten:)

      //Sofokles

      Radera
  2. Bra beslut!

    Skrivlusten kommer komma när tid och utrymme finns, under tiden gör du rätt att låta bloggen vila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Katarsis och roligt att du hittat tillbaka efter dryga 2 års torka!

      Önskar dig en trevlig kväll!

      //Sofokles

      Radera
  3. Det var tråkigt att höra att du ska ta en (förhoppningsvis liten) "time-out". Jag hoppas att studierna går bra.

    Samtidigt märker jag att du börjar bli trött - det stavas väl trots allt "bemött" och inte "bemöt"? Skärpning! :-)

    Skämt åsido - allt väl och jag ser fram emot nästa inlägg när det nu kan tänkas komma.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tack för din kommentar!

      Ja, du märker ju själv - att inte kunna stava "bemött" korrekt är ju ekvivalent med dödsstraff i min värld...

      Tack för alla dina besök tillika kommentarer - jag kommer fortsätta följa din resa med stort intresse!

      //Sofokles

      Radera
  4. Jag förstår ditt beslut, synd men man kan inte ha tid med allt. Hoppas studierna går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Finansnovis och tack för din kommentar.

      Tiden... du och övriga i VP vet ju hur det är med denna kära råvara...
      Tack för dina lyckönskningar - önskar även dig all lycka!

      //Sofokles

      Radera
  5. Rätt beslut tycker jag. Förr eller senare kommer skrivlusten tvinga dig tillbaka på samma sätt som den gjorde med mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lundaluppen och tack för din kommentar.

      Tack för ditt stöd. Jo, även jag tror att denna kommer att återvända då jag känner att jag kommer ha mer tid.

      //Sofokles

      Radera
  6. Tråkigt men helt rätt! När det börjar kännas mer som ett jobb och tvång så är det dags för en paus.

    Vi görs på Twitter!
    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chansar Mest och tack för din kommentar!

      Sanningsord även från dig - tack för det!

      Vi GÖRS på Twitter;)

      //Sofokles

      Radera
  7. Tråkigt att se dig gå ifrån bloggandet, men jag väljer att tolka det som en "time out" så du blir färdig med bok nr 2 så snart som möjligt. ;) Den ser jag fram emot. Vi hörs förhoppningsvis via andra mötesplatser än bloggen framöver. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spartacus och tack för din värmande kommentar!

      Ja, det är mer att se som en "time out" än ett definitivt avsked från bloggosfären.
      Marius och studier tar tid och jag måste då prioritera.

      Självklart håller vi kontakten. En kontakt jag värdesätter mycket högt!

      /Sofokles

      Radera