fredag 15 juni 2018

Siffror eller psyke?

Undertecknad har vistats med alla de stora; när jag var ung lärde Sokrates, Platon och resten av "grabbarna" (vänligen alla förespråkare för ett jämställt samhälle; detta var före er tid, såväl bildligt som bokstavligt talat) mig allt om allt och inget. När dessa valde att lämna Tellus för  att istället festa i Hades, eller i Elysium, kom jag att få vandra ensam ett tag tills upplysningsepoken anlände. Väl därefter kunde jag ånyo vistas med människor, som istället för att jobba och göra rätt för sig valde att bara vara; bara sitta och tänka på vad meningen med livet är, vad som kom först; hönan eller ägget; hur långt ett snöre är med mera. Inte för att jag vill baktala dem och vara den som är "den", men de var inte så lite torra (jmfr. med valfri fransk "vin"), vilket slutligen gjorde att vi kom att gå skilda vägar. Dock bör tilläggas att de franska vännerna var relativt roliga att umgås med. Detta trots deras förmåga att inte bara tappa ansiktet då man satte dem på plats, utan även huvudet...



Det som alla dessa tänkare har gemensamt är att deras filosofi är nära knuten till psykologi och det är ämnet (förvånad?) för dagens inlägg. Psykologi och investeringskunskaper. Likt de lärda fortsätter att tvistas om vad som kom först - hönan eller ägget, är min fråga snarlik: vad behövs först för att en nybörjare skall lyckas: ett starkt/hållbart psyke eller investeringskunskaper?

"[...]sitter Lotta i soffan och äter nyttiga snacks från[...]"

Utan ett starkt psyke kommer vederbörande att ha svårt att släppa de ständigt uppdaterade och levande köp- och säljblocken därtill lida med varje rödfärgad siffra samtliga sekunder som börsen är öppen envar dag. Denne kommer att tvivla för varje nedgång; tvivla på sig själv, på bolaget och dess styrelse samt på alla andra som är positiva till bolaget. Mer troligt är även att denne fiktiva person, låt oss kalla honom för Leif, kommer ha svårt att fokusera på sitt vardagliga liv, såsom jobb, familj, fritid et cetera, då all psykisk energi går till att bekämpa och försöka hålla ångesten bi. Leif förstår inte varför han tvivlar. Han har läst envar kvartals- och årsrapport, studerat och analyserat nyckeltal via Börsdata samt diskuterat med andra, såväl positivt som negativt inställda, personer. Han har räknat ut ett P/E och anser att Catena Media är kraftigt undervärderat och att kassaflödet är mycket starkare än vad dessa s.k. "experter" anser och bedömer.

Medan Leif livnär sig på naglarna denna femtonde septemberafton anno 2017, sitter Lotta i soffan och äter nyttiga snacks från Taotaenoi, helt lugn och harmonisk. Gällande hennes köp av Fingerprint tidigare samma dag finns det lite som berör henne. Folk, bloggar, tidningar och experter säger att bolaget är en svensk framtida klenod och riskerna att bolaget skulle gå i graven är obefintliga; ja, t.o.m. omöjliga. Hon förstår inte mycket om det här med bruttomarginal, ROE, RoIC, nettoskuldsättning, kassaflöde med mera, men... äh, det får gå och det kommer att gå. När allt kommer omkring är det ju bara pengar; pengar som hon förvisso inte vill förlora men kom igen - vad är chansen för det i det långa loppet?

Leif och Lotta är båda nya på börsen och besitter två olika och viktiga egenskaper. I en utopi besitter de båda dessa, men när man är ny på börsen och som investerare är det sällan som båda dessa finns och agerar i ett bra samarbete; en symbios. Mer ofta än sällan verkar det som att de flesta saknar det psykiska; att våga lita på/till sig själv och ignorera de dagsaktuella svängningarna. Undertecknad tillhörde denna kategori då det begav sig. Till en början gick det bra - Shamaran gav mig en härlig avkastning. Sedan gick det mindre bra, då psyket fick mig att ta en förlust x2 i ett annat oljebolag. Jag hade studerat och analyserat båda bolagen, men detta hjälpte föga i det sistnämnda fallet. Anledningen till att jag ej fick panik i Shamaran är att jag, av ren tur, lyckades köpa på 2,10 kronor och sedan sälja på kurser om 3,10 - 3,17 kronor. Mellan dessa siffror var det aldrig någon nedgång och jag låg hela tiden på plus. Således kände jag mig som en kejsare men utan slaven som ständigt skall viska "memento mori".

"[...]Mer ofta än sällan är det unga personer som har noll procent erfarenhet[...]"

Vi har alla olika preferenser och oavsett om vi försöker att inta ett objektivt förhållningssätt, eller ett mer fenomenografiskt eller fenomenologiskt sådant, kommer svaren att bli varierande. Det är inte ofta som någon frågar mig om vad jag anser att de skall investera i, men vid de fåtal gånger som det händer brukar jag först fråga om vad målet är, hur mycket tid de tror sig vilja lägga ned, vilken erfarenhet de har et cetera. Mer ofta än sällan är det unga personer som har noll procent erfarenhet. Till dessa brukar jag säga, men inte "föreslå", att ett bra förfarande är att månadsspara i Avanza Zero eller någon annan gratisfond samt 1-3 andra, billiga fonder som riktar in sig på globala index samt mot tillväxtmarknader. Vill de prompt ha aktier är mitt andra förslag investmentbolag.

Varför har jag detta förfarande? Min tro är att här får den oerfarne möjlighet att lära känna sig själv, då investmentbolag och fonder går upp, och ned, i pris envar dag - här sätts alltså psyket på plats. Till skillnad från andra "renodlade" aktier (bolag), kan investeraren här applicera tankesättet "De där Wallenbergarna/Lundbergarna vet nog vad de gör och de har nog bättre förutsättningar än jag att använda mina pengar på bästa sätt. I alla fall just nu". Detsamma kan sägas/tänkas om fonder och dess förvaltare.

Under tiden som månaderna går är min förhoppning att investeraren, Leif eller/och Lotta, hela tiden utvecklar sina egenskaper och i en sakta men säker takt, kan/vågar att bli mer och mer självständiga. Det blir som att lära sig cykla med stödhjul.

Dock kvarstår frågan: vilken är den "första" och viktigaste egenskapen som krävs av en ny/grön investerare. Är det kunskap om att räkna/värdera? Ett starkt psyke? Eller är det något annat?
Självklart är att de båda finns och är lika starka från den första minuten som börslivet börjar, men låt oss ta bort denna utopiska bild. Vad anser du?






2 kommentarer:

  1. Inte för att jag är någon världsvan investerare men jag tycker mig kunna skönja att erfarenhet faktist är en viktig faktor. Och detta har du ju inte över huvud taget när du tar dina första staplande steg på börsen. Men eftersom frågan gällde siffror eller psyke så går den egentligen inte att svara på. Det bästa är nog att läsa på i bägge ämnena INNAN man börjar investera. Just my 50 cents....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP och tack för din kommentar!

      Erfarenhet är, som du skriver, viktig men, som du även skriver, inget som man kan ha som grön.

      Önskar dig en trevlig helg!

      /Sofokles

      Radera