söndag 17 februari 2019

Avant-garde

Många har på såväl Twitter som på diverse bloggar ondgjort sig över att Kinnevik, ett av stockholmsbörsens investmentbolag, har hamnat i en situation som inte känns bekväm i och med Zalandos stora tapp under räkenskapsåret 2018. Många är rädda för att detta kan vara ett första steg på en potentiell nedförsbacke á la Ratos för bolaget och jag har läst hur många väljer att sälja av, eller t.o.m. sälja hela sina innehav, då de inte är säkra på att bolaget vet vad de gör. Jag skulle vilja hävda att det den senaste tiden har framkommit bevis på det motsatta; att de vet exakt vad de gör och vad som kännetecknar Kinnevik; vad som är dess ande; dess essens.

Kinnevik har alltid varit avantgardister - av det franska begreppet "avant-garde", dvs. de lättutrustade män som agerade förtrupp när arméer förflyttade sig och var utsatta för den största risken. Det var deras uppgift att se till att fienden ej lurade på vägen, eller att fällor var utsatta. Begreppet har sedan mynnat ut i "avantgardist", som även betyder "experimenterande", "nytänkande", "de som vågar gå i täten; de som vågar att testa något nytt; experimentera" et cetera.


"[...]Jag menar, vem i h****e ville läsa om hur arbetarna hade det?[...]"

Avantgardister kan ses inom alla sfärer och visst går det ett miljontal med mindre lyckade resultat på de få som lyckas, men gällande dessa få är belöningen enorm: Hur många var inte emot att arbetare och proletärer skulle skriva nonsensord under tidigt 1900-tal? Jag menar, vem i h****e ville läsa om hur arbetarna hade det? Ja, i efterhand kan vi säga att arbetarförfattare, såsom Moa Martinsson, Willhelm Moberg, Harry Martinsson med flera var mer uppskattade än vad borgerligheten - eliten - trodde och idag är denna litteratur enormt framgångsrik. Popen, med Elvis "The King" Presley inom musiken - vem vid sina sinnes fulla bruk skulle kunna uppskatta denna "pop", eller vad f*n det nu kallades? Ja, ganska många, för att inte räkna miljarder (men vem räknar...). 

Elvis, Moberg, Picasso ... alla var på sin tid avantgardister; de vågade gå i täten med sin experimenterande konst och de lyckades. Idag är de kult- och, mer eller mindre, helgonförklarade av de likar som verkar inom nämnda verksamhetsområden. 

Stenbecksfären, med Jan Stenbäck i täten, var de som gick i täten och krossade det monopol som statlig tv hade i Sverige genom att b.la. etablera TV3 med Robert Aschberg som affischnamn (att det fungerade med denne som dragplåster säger nog både ett och ett annat om det utbud som staten hade hade erbjuda... men låt oss hålla oss till ämnet). Utöver detta har de ofta sökt sig till bolag som ämnar att förändra spelplanen och skapa en disruption (jmfr. med hur H&M slogs på sängen av att fysiska butiker helt plötsligt inte tycktes fungera...). MTG, Comviq, Tele2, Millicom, Zalando et cetera. Alla dessa bolag har lyckats med att inte bara växa och inbringa stora vinster, utan även med att bidra till att verksamheters och marknaders kartor har fått ritas om - de har varit ett sorts avant-garde. Kinnevik tog en stor risk med att våga investera i dessa, då R/R ofta var mer på förstnämnda än sistnämnda. Hur har det gått? Ja, det sägs att en bild säger mer än tusen ord.


När bolaget nu har börjat att visa tecken på att ändra riktning; marknaden fick veta att Millicom är till försäljning, MTG delades upp och delades ut, tele2 och comhem blev som Gyllene Tider sjunger en/ett et cetera. Istället riktar nu Kinnevik sitt fokus på andra marknader, där mat/kost och e-hälsa tycks vara det mest framträdande, och självklart får detta, såklart, många att ropa "varg", men kan man sin historia borde man veta att detta är Kinnevik; detta är vad de gör. Deras investeringar i b.la. mathem och Babylon Health kan av många idag ses som "bortkastade pengar", men sades inte samma då Kinnevik investerade i ovan nämnda e-handelsbolag, telekombolag et cetera? 

Med den kunskap och erfarenhet som Kinnevik har kring e-handel kan de bli den pusselbit som krävs för att få mathem, men även sektorn som helhet, att bli de närmaste tio årens mest utvecklade bransch. 

"[...]Livsmedel på nätet är en bransch med marginaler tunna som rostbrödsskivor. Men kunddatan kan bli guld värd för Mathem. Våra matvanor säger mycket om oss[...]" (Leijonhufvud)

"Mat är en sektor med enorm potential givet att den står för en så stor del av hushållens utgifter. Köpmönsterna [SIC!] är attraktiva där konsumenter handlar ofta och med ett högt genomsnittligt ordervärde”, säger Kinneviks VD, Georgi Ganev, i samband med investeringen och i fredagens pappersutgåva av Dagens Industri kunde mer intressanta fakta läsas. Jonas Leijonhufvud skriver kloka ord om hur data är det nya svarta och de data som Kinnevik sitter på via sina e-handelsbolag och nu även de data som de kommer att komma åt via mathem, kan vara det som får bolaget att nå nya höjder. 

Likt alltid är det vinnarna som skriver historia och det absolut viktigaste frågan är såklart om Kinnevik kommer att få fortsätta med detta? Det vet vi inte, men det som vi vet är att för att vara bland de främsta erfordras något; ansträngning, vilja och "guts", för utan guts no glory. Utan pain, no gain. 

2 kommentarer:

  1. Ja, modiga och förändringsbenäget är Kinnevik i allra högsta grad. Jag hoppas att det går vägen för dem - vore ju kul!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avantgardisternas dilemma: antingen kommer de bli ihågkomna som hjältar, eller dess antonym. Låt oss hoppas på det förstnämnda.

      /Sofokles

      Radera