måndag 15 juli 2019

IBM - är det dags för ett inköp?


Alla har vi någon gång haft en nära vän eller släkting som har fallit illa. Det kan vara sjukdom, en olycka eller något annat och jag tror att alla som har varit i denna situation vet hur otillräcklig man som åskådare, på läktaren sittande, känner sig. Det är allt annat än bekvämt och känslan av att oavsett hur mycket man vill, kan man inte göra något än att bara finnas där.

Då denna period just nu genomlevs, och på order av ovan älskade nämnda att ”fokusera på dig, sommaren, livet, dina intressen et cetera”, kommer här ett kort inlägg om IBM, ett av flera bolag som jag följer lite extra inför Q2.

Detta bolag har jag skrivit om tidigare och likt då är jag än idag kluven. Är de där Microsoft var innan de kom på den geniala idén att göra om Officepaketet med andra tjänster, såsom Teams, Dynamics et cetera, till en SaaS (Software as a Service)? För cirka en vecka sedan blev köpet av Red Hat klart och förhoppningsvis kan detta förvärv göra att den anrika (eller antika?) jätten kan resa sig innan domaren har hunnit räkna till tio.

IBM har även utvecklat och förbättrat sin egen blockchainteknik och har sedan början av året fått de största, främsta och mest använda fraktbolagen att använda denna. Just nu är min lekmannaupplevelse att de ligger lite före Amazon och Microsoft på denna punkt, men är väl medveten om att dessa två jagar IBM vore de FI på jakt efter en småsparare i Gnesta.
Gällande blockchainteknik kommer nuvarande modeord - SaaS - nu att få ett syskon i form av "Baas", vilket står för "Blockchain as a Service", och jag är övertygad om att alla de stora jättarna snart kommer att basunera ut hur de skall vara bland de främsta inom detta segment, vilket verkligen gör världens alla centralbanker glada...

Att tillägga till ovan främsta konkurrenter, men med skillnaden att det ej är blockchain, utan molntjänster, är att IBM just nu tycks vara den främsta bland hybridmoln (även här).

Warren Buffett är en av mina förebilder och det som han har lyckats med, och det som han har skapat, är för mig inget annat än magiskt. Att ta lärdom av denne, av såväl de mycket lyckade investeringarna som de mindre sådana, är något jag försöker att eftersträva. Att addera är att jag försöker att ha ett nyktert förhållningssätt och inte köpa allt med hull och hår, utan att även ifrågasätta, kritisera et cetera á la Poppers positivism och betoningen på falsifierbarhet.

Berkshire började att köpa i IBM 2011, men sålde de sista under anno 2018. Under denna tid gick inte aktien så som de hade hoppats och kalkylerat med och då Buffett inte är den som säljer lättvindigt, fann de säkert starka fundament att göra en exit. Emellertid har Berkshire nu börjat att köpa i Red Hat, det bolag som IBM har förvärvat och som kommer att införlivas i bolaget under kommande månader. Då det nog mer är Buffetts arvtagare, Ted och Todd, än finansgurun själv som ligger bakom detta köp, är det ändå intressant – hur stor potential ser de i detta bolag/förvärv?

Rädslan för att IBM skall införliva, göra om, gå in och peka med pekpinnar i den uppskattade Röda Hatten finns, men här har IBM med dess VD, Vrigina Rometty, sagt att de inte skall göra något sådant. Således är den uttalade planen att Red Hat skall fortsätta likt nu/tidigare, men med skillnaden att de kommer att tillhöra IBM.    

Red Hat is going to stay platform neutral. Let's be extremely clear about that. For this to be successful, it is key that products can run anywhere that clients want them to see. Guaranteeing access to the broadest possible ecosystem is what enables true choice for customers. It's in everyone's interest to let Red Hat be Red Hat.” (Arvind Krishna)

Att döma av de två senaste rapporterna börjar det se mer ljust än mörkt ut, men är dessa enbart tillfälligheter, eller är det en vändning som syns?

Då mitt fokus främst är på utdelningar, som ömsom skall vara stabila över tid, dels över tid ökande, lockar IBM. Förvisso har de en stor skuld och fokus kommer att vara på att sänka denna, vilket allt annat lika kommer att slå på utdelningstillväxten. Just nu har bolaget en nettoskuld/Ebita om 1,7, där snittet de senaste tio åren har varit 1,4. Skuldsättningsgraden har ökat från 5,39 anno 2016 till 6,88 idag (Q1 2019). På detta nyckeltal ligger snittet de senaste tio åren på 5,8.

Beträffande utdelning kan följande siffror skönjas.

Utdelningstillväxt
12 månader
3 år
5 år
7 år
10 år
4, 67 %
4, 52 %
8,12 %
9, 63 %
11,31 %

Utdelningsandel
12 månader
3 år
5 år
7 år
10 år
53 %
52 %
47 %
41 %
35 %

Utdelning/FCF
12 månader
3 år
5 år
7 år
10 år
49 %
53 %
59 %
52 %
45 %

Gällande vinst, omsättning, ebita och övriga av de nyckeltal som jag håller lite mer kära än övriga (exk. skuld) kan följande skönjas via Börsdata.


Detta är bara en bråkdel av allt som kan sägas om IBM i dess nuvarande form och jag ämnar mer att ge en övergripande, än en djup och mer invecklad, bild för att dels kunna få feedback av de som redan följer bolaget, dels skapa ett intresse för de som aldrig ens övervägt detta blå chip från andra sidan pölen. 

Är en investering i IBM att gripa efter halmstrån? Bra bolag tenderar att fortsätta vara bra, medan mediokra tenderar att fortsätta vara just det - mediokra. Att addera är att en totalinvestering i IBM har de senaste 10 åren underpresterat S&P 500 med 168 procentenheter (OBS: detta är inte sämre än AT&T - en favorit hos många utdelningsinvesterare, vars utdelningstillväxt knappt håller jämna steg med inflationen)! 





4 kommentarer:

  1. Hej Sofokles!
    Skall erkänna att jag kikat på dem från tid till annan men aldrig blivit sugen, tror man skall strunta i det mesta när yielden är främsta skälet, så var det i mitt fall. Lite som AT&T som du nämner, som konstant har drivits av emperiebyggare med galna förvärv som har förstört aktieägarvärde.

    angående det du nämner ang medioker alltid medioker så sitter ju mycket sådant i väggarna o kulturen i bolag. En annan sak man kan kolla på är ang fallna stjärnor, dvs föredetta stjärnor som går i botten likt IBM och sedan kommer tillbaka som ny stjärna. Den procentsatsen är inte hög, ngt att beakta! Tror IBM hade gjort sig bäst genom att splitta upp bolaget. Hoppas allt reder upp sig till det bättre i din närhet! mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P och tusen tack för din kommentar och dina vänliga tillika uppskattade önskningar!

      Ja, en uppdelning i inte bara två, utan flera segment skulle nog göra bolaget gott och synliggöra många dolda värden. Bara delen med "Watson" torde vara värd mer än vad som står att finna i rapporterna.

      Ang. fallande och återuppstådda stjärnor är de, som du säger, ytterst få till antalet och en fråga jag ställer mig är om/varför jag skall jag dem då jag dels inte upplever mig ha den tid som krävs för detta, dels inte är ute efter några "raketer" (förstå mig rätt).

      Jag önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Intressant. Du verkar kluven, så mitt tips - ”gör som jag” - gå på magkänslan och (om du bestämmer dig för köp), sprid ut inköpen på flera tillfällen.

    Jag äger inga aktier i IBM. Det närmaste jag kommer sektorn är Advenica (”billigare” nu) och Bahnhof. Apple lockar mer för egen del.

    Lycka till med beslutet och med förhoppning om att din vän/släkting blir bättre inom kort.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tack för de vänliga orden.

      Magkänslan skall ej underskattas och forskning visar att den spelar en essentiell del i vårt beslutsfattande.

      Jag känner ingen press/stress att köpa, utan inväntar (fortfarande) känslan när beslutet känns "rätt".

      Jag önskar dig en underbar sommar!

      Mvh

      Radera