fredag 29 januari 2021

Inköp av fonder

 Sedan ett par månader tillbaka har jag börjat att spara i två fonder; TIN Ny Teknik samt Avanza Småbolag by Skoglund. Återkommande läsare vet att jag främst fokuserar på utdelande bolag och om jag måste sätta en etikett på mig själv, så ser mig som en utdelningsinvesterare. Emellertid började jag kring januari 2020 fördela mer på tillväxtbolag, då jag dels fann att jag nu hade en stabil bas med utdelningar, dels då jag tror att det finns mycket guld att tälja inom just tillväxtfokuserade bolag. Under hösten 2020 skrev jag bland annat om att jag tagit in det belgiska investmentbolaget Sofina SA.

Det finns många intressanta bolag som jag ”skulle vilja äga”, men som jag upplever mig inte ha tid för att så grundligt att följa. Unity, Embracer Group med flera är verkligen intressanta, men…. likt alltid; tid och då jag vill kunna ha en sådan ”passiv förvaltning” som möjligt samt har vetskap om att min vardagstid är vikt åt mitt läraryrke samt till mitt författarskap förstår jag att jag enbart skjuter från höften om jag investerar i nämnda.

Ett sätt att komma åt ovan, men även andra spännande, snabbt växande bolag är via just fonder och här har jag valt TIN Ny Teknik. Jag håller såväl Carl Armfelt som Erik Sprinchorn högt och har under hela 2020 haft kontakt med sistnämnda, då han har varit med som bollplank för min kommande bok Mer Börspsykologi – mentala verktyg för att överlista marknaden. Vad de historiskt har presterat som förvaltare för Swedbank Robur Ny Teknik samt med sitt eget fondbolag är inget annat än imponerande och jag tro det är få som har mäktat med att matcha dem. Även om historiken inte är en garant för framtida avkastning tror jag att de är mer än väl positionerade att åtminstone härma sin egen denna.

Läs vidare på Trade Venue.

Jag önskar dig en härlig fredag och en lika härlig helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar