tisdag 23 mars 2021

Keep it simple

Jag vill börja detta inlägg med att berätta att NU finns Mer Börspsykologi att köpa på bland annat AdlibrisBokus och Akademibokhandeln. Jag vill tacka alla som stöttat och ständigt visat tilltro tillika kärlek. Jag hade inte klarat detta utan er. Således vill jag, från hela mitt hjärta, rikta ett stort tack till er. 

Nu till dagens inlägg.

Människan är en fascinerade varelse vars motsägelsefullenhet säkert får såväl en som två utomjordingar att träna smileygroparna. Ömsom vill vi, ömsom vill vi inte och alltid slits vi mellan vilja, önskan och principer. Ofta tenderar vi i svåra och kognitivt krävande situationer att resignera vår (tillfälliga?) vilja tillika önskan och detta genom att rucka på våra egenskapade regler och principer. Just detta, vilket kallas för ”kognitiv dissonans”, är något jag skriver om i Börspsykologi – så blir du en bättre investerare. Jag vill ha ett PS5, men har sagt till mig själv att det får vara slut på inköp/”icke-nödvändig” shopping det närmaste kvartalet – hur löser jag detta problem som tar en enorm energi i form av mental och kognitiv ansträngning? Jo, de flesta härdar inte ut med att stå (den tillfälliga) viljan och önskan bi, utan ruckar hellre på regeln. Det går snabbare och kostar mindre energi (men desto mer pengar). De mer långtgående följderna är självklara; ångest, mindre i plånboken, förvisso lite lycka och glädje, men inte värde relativt det dyra priset och så vidare.

Läs vidare på Trade Venue - likt alltid finns inga affiliate e.d.

Önskar dig allt gott!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar