tisdag 17 augusti 2021

Nintendo Q1 och framtiden

 Den femte augusti kom Nintendo med sin Q1-rapport och den var mindre starkt. Emellertid hade jag inte förväntat mig några raketer till siffror, då de dels har en konsol som blir äldre för varje dag och som ska ställas till de relativt nysläppta konsolerna från Sony och Microsoft, dels har tuffa jämförelsesiffror då Corona boostade förra årets Q1.

Intäkterna minskade med dryga 10 % och nettoresultatet med 13 %. Detta är verkligen inga roliga siffror. Emellertid ser jag mycket som talar för ett den långsiktiga, positiva trenden som bolaget tydligt påbörjade då de släppte Switch-konsolen är intakt.

Jag tänker inte gå in mer på siffrorna, utan dessa kan studeras i ovan länkade rapport samt publicerade bilder. Det som kan adderas är att bolaget är kända för en mycket försiktig guidning – en som de också ständigt överpresterar - och denna ligger kvar. Nintendo ämnar även att återköpa 1 800 000 aktier, motsvarande 1,51 % av stocken för att vara exakt, mellan 6/8 t.o.m. 15/9 2021. Jag finner det vara mycket positivt, dels för att det ger högre VPA (givet att de fortsätter exekvera), dels för att aktien nu är nere på låga nivåer. Jag är tämligen övertygad om att i det långa loppet kommer deras återköp idag vara mycket passande och vältajmade.



Jag önskar dig allt gott!
Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar