tisdag 8 februari 2022

Att bygga en portfölj - hur jag gjorde.

 Att bygga en portfölj är inte lätt, detta oavsett om man börjar från noll eller ska justera en befintlig. Man kan ha strategin och filosofin klar, men att sedan exekvera är en helt annan sak. Teori är relativt alltid lätt, medan det praktiska inte alltid behöver vara det. Har du investerat under en längre tid tror jag du kan känna igen dig i detta(?).

När jag började bygga min portfölj var fokus på utdelningar. Anledningarna till detta var flera.

  1. Ett kassaflöde som förr eller senare ska täcka mina fasta (och, förhoppningsvis rörliga) kostnader.

  2. Ett kassaflöde som fram till ovan nyss nämnda ska användas till att öka min möjlighet att öka mitt månadssparande. Visst kan man göra samma i icke-utdelande bolag, men då krävs det att man själv, aktivt skalar av vid olika tillfällen (jmfr. 4 %-regeln). Så länge en kurs fortsätter att öka är detta inte så svårt, men på en volatil börs blir det svårare. Således fann jag det mer passande för mig att låta bolagen bestämma när pengar ska ges till ägaren (mig själv).

  3. Bolag som lämnar utdelning har redan haft sin mest krävande tid bakom sig – den mer utmanande tillväxtfasen. Visst har de fortfarande prövningar med att fortsätta växa och behålla, men även öka, sina marknadsandelar, men det är en stor skillnad mot ett relativt nystartat bolag där bolagsrisken är betydligt större.
/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar