fredag 21 oktober 2022

Sanningen finns därute – i bolagen.

 Vi är människor och som dessa har vi såväl styrkor som svagheter; såväl positiva som negativa sidor. Dock är dessa inte statiska och i en majoritet av fallen kan vi tänka, reflektera och därefter agera så att vi handlar mer rätt än fel. Det uttjatade system 1 finns alltid där och detsamma är gällande alla andra bias vi dagligen och sekund för sekund utsätts för. Det är enbart genom att intaga ett metakognitivt förhållningssätt som vi sätter oss i en position där vi kan se på saker och ting utifrån nya, annorlunda perspektiv. Gudarna skola veta att utsikten från mitt fönster icke är densamma som hos dig. Och så vidare.

Vem har rätt och vem har fel? Ständigt detta svarta eller vita. Är de nya, höga räntorna här för att stanna? Ja, eller nej? Kommer de att sjunka tillbaka till att bli noll eller till och med negativa? Ja, eller nej? Jag har ingen aning och min tro är att sanningen ligger någonstans mitt emellan, likt den gröna mjölken positionerar sig mellan den blå och röda. Vår värld utvecklas hela tiden och med ny teknik kommer än bättre, än snabbare och än kostnadseffektivare produktion. Allt annat lika torde det leda till lägre pris till kund. Således är utveckling och ny teknik et cetera, i längden, deflatoriskt. Detta kan vi se när vår anrika historia studeras.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en avkopplande helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar