fredag 2 juni 2023

Ekonomisk (och social) ojämlikhet människor emellan

 En kär bloggranne till mig är Miljonär Innan 30 och under vecka 22 skrev han ett inlägg på temat om social, ekonomisk och samhällelig orättvisa. Inlägget var sprunget från en kommentar från en annan läsare av nämnda blogg. De som har läst allt som jag publicerat genom åren i allmänhet, men de senaste i synnerhet har säkert märkt att jag lockas till dystopier; inte att jag själv upplever mig vara en dystopiker, utan mer för att jag finner alla alternativa världar som perspektivet erbjuder som intellektuellt stimulerande. Jag har själv även författat ett par noveller på temat – kanske lägger jag upp dem här på bloggen någon gång … …

Jag kan skriva spaltmeter om riskerna med de ökande klassklyftorna, men väljer att kort samt gott sammanfatta med att det kommer bli två läger; två ”raser”, likt de Harari lyfter fram i Homo Deus, men som även mer skönlitterärt skildras bl.a. Suicide Club. Det kommer finnas de som har råd med allt från parmesanost via personliga och kvalitativ skolgång därtill sjukvård till att kunna genmanipulera såväl sig själv som sina skräddarsydda avkommor. De som ej har råd med detta blir ”arbetarna” (givet att maskinerna tar allt) och de får smulorna, om än ens det. Precis som du och jag hyllar tillika älskar ränta på ränta, är dess kraft, som bekant, gällande med allt och inget, såsom kunskap, men också samhällsutveckling, klassklyftor et cetera. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag vill passa på att önska dig en härlig långhelg (givet att du har klämdag den 5/6)!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar