fredag 12 januari 2024

En tråkig och allvarlig megatrend

mars 2023 skrev jag en artikel om obesitas (kraftig/sjuklig övervikt) för Aktiespararna och gick därefter in på bolag som där och då bedömdes vara av intresse för de investerare som önskade positionera sig för denna tråkiga, skadliga och på många sätt hemska strukturella megatrend. För bolagen är den såklart raka motsatsen, likt den enas bröd, den andras död gör gällande, men kapital, vinster et cetera åsidosatt tror jag vi är en klar majoritet som ser faror med samt lider med de som är drabbade av sjuklig/kraftig övervikt – obesitas. 

Bolagen jag nämnde var Novo Nordisk, med sina två preparat Wegovy och Ozempic, Eli Lilly och deras nu godkända Mounjaro, Amgen och deras då och än idag under utveckling Amgen-133 samt Pfizer, som sedan dess dragit sig ur kampen. Sedan dess, vilket kommunicerades den 9/12 2023, har bland annat svenskbrittiska Astra Zeneca gett sig in i leken, om än att de börjar i en rejäl uppförsbacke. Med uppförsbacke syftar jag till hur Novo och Eli har ett sorts First Mover Advantage (FMA), vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att de kommer ha störst marknadsposition om 2–3 år. Emellertid ökar sannolikheterna för detta givet att ”allt annat lika” får råda. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar