onsdag 20 mars 2024

Sätt ramen och gör det inte för svårt

 ”Jag förstår inte vad som är så svårt. Istället för att springa runt likt nackade höns och passa bollen både hit och dit – gör mål. Vad är det som är så svårt. Ni har en uppgift och det är att få bollen bakom motståndarens mållinje. Varför göra det så komplicerat?” Orden sades inte av mig, utan av min fotbollstränare, men jag bär med mig dem än idag, för det finns mycket att ta med sig till hur vi agerar som investerare.

Kunskapens paradox
”Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius – and a lot of courage – to move in the opposite direction”, hävdade ekonomen och E. F. Schumacher och jag tror det finns mycket sanning att hämta härifrån. Vi tillhör släktet homo sapiens, “den vetanden människan”, och vi har ett inneboende driv att söka kunskap, främst i syfte för att överleva. Ju mer kun- och vetskap, desto större ”kontroll”, vilket rätt använt betyder ökad sannolikhet för överlevnad. 

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en god lillördag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar