Den 12 juli förra året, 2024, skrev jag om avknoppningen från PepsiCo, YUM Brands, som ”gick bananas” (läs gärna det inlägget för en mer utförlig presentation av såväl rörelsen som dess historik). Sedan publiceringsdatum har bolaget hunnit med att leverera två kvartalsrapporter, där den senast anlände i torsdags, den 6 februari. Det har varit ett stabilt räkenskapsår (2024) med ökad omsättning och vinst trots en komplex konsumentmiljö. Bolaget öppnade 4 535 nya restauranger i över 100 länder och såg stark digital tillväxt, där över 50 % av försäljningen nu sker digitalt. Taco Bell och KFC International var de främsta drivkrafterna, medan Pizza Hut hade utmaningar.
VD, David Gibbs, betonade att 2024 visade ”bolagets motståndskraft och flexibilitet”. Vidare lyfte han fram Taco Bells starka tillväxt i USA och KFC:s snabba globala expansion, där 2 892 nya KFC-restauranger öppnades. Samtidigt erkände han att makroekonomiska utmaningar, valutaförändringar och vissa svaga marknader påverkat resultatet. Detta är något som har och fortsatt kommer att påverka rörelsen. Det som ledningen kan utöka är valutasäkringar, men de kan också slå fel i de tillfällen då man ”säkrar” på en kurs som sedan visar sig ha varit relativt hög. I det längre perspektivet är det min tro att det är plus-minus-nollinverkan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar