Ett bolag som har utvecklats relativt starkt, men vars aktie har utvecklats det motsatta under 2026 är Bahnhof. Senast som jag skrev om bolaget var i samband med dess kvartalsrapport för årets första kvartal. Rapporten var bra och som det ser ut lyckas man växa och expandera med stabila marginaler samtidigt som man fortsätter att dra nytta av den ökade efterfrågan från kunder om inhemskt/nordisk molnlagring med mera. Addera därtill att balansräkningen är i ett fortsatt ypperligt skick och att pilotkskolan är intakt, då Jon Karlung via K.N. Telekom äger 50,4 % av såväl röster som kapital.
Att aktien – bra fundamental utveckling till trots – går svagt kan bero på flera faktorer, inte minst psykologiska i det mer korta perspektivet. Som bekant finns det inte så lite sanning i Grahams ”In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.” Åsidosätter vi det psykologiska tror jag en adekvat faktor till aktiens nedgång stavas dels 6G, dels Starlink och liknande produkter från andra konkurrenter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar