fredag 15 juli 2016

D'oh!

"D'oh!" H. Simpsons

Bloggens levandstid kommer snart kunna skrivas "två år". Av dessa två har jag de senaste 1,5 postat inlägg varje fredag kring espressotid, dvs. cirka kl 15:00. Aldrig har jag missat detta och det kanske visar hur jag är som person tillika min mentalitet; har jag "lovat" något, för såväl andra som för mig själv, håller jag det tills annat förmedlas/beslutas. 

Denna menatlitet, som likt mycket annat har både en bra därjämte dålig sida, genomsyrar mitt liv. Har jag bestämt mig för något ser jag till att det blir av - punkt. Så länge allt ligger på mig och inga andra instanser brukar jag sällan ("aldrig") misslyckas.

Jag är förvisad om att det är denna mentalitet; denna "jag-har-ett-mål-och-jag-ger-allt-för-att-nå-det"-vilja, har gjort att jag har lyckats uppnå mycket på mina blotta 30 år på denna jord. Jag har tagit en examen inom pedagogik; rest till många vackra länder; skrivit en bok; har förmånen att, pga. av hårt slit/sparande, vara miljonär; fått se och uppleva min familj, mina vänner och alla omkring mig utvecklas till de fantastiska människor de är et cetera.

Jag har under den gågna veckan, v. 29, kommit med några tweets där jag skrivit att jag idag, den 15/7, då SHB rapporterar med en styrka som skulle få självaste Herkules att krypa ihop, skulle bli offentlig. Därtill har jag marknadsfört att min bok skulle finnas att köpa/förboka.


"Why you little..."

I måndags skrev jag det inlägg jag hade tänkt att publicera idag; det då jag river bort slöjan som skymmer min nunna därtill i vilket min bok skulle ha publicerats. Varför gör jag inte det då, undrar säkert du. Ja, svaret är att det beror på andra instanser - andra (inkompetenta) människor. I måndags kväll upptäcktes ett tekniskt problem inför lanseringen och trots febrilt arbetande med detta, varibland såväl ett som två syrliga mail har skickats, har det ej kunnat lösas. Jag är förvisad om att det kommer att lösas inom ett par dagar men grämmer mig något så enormt att jag inte får publicera allt idag...


Att acceptera, visa förståelse och förlåta är bra tillika vackra dygder och dessa bör man ha därtill bruka. Jag anser mig ha dem och jag har fått använda min rena vilja för att applicera dem under veckan som varit. Fler än en gång har jag varit beredd att ringa Luca Brasi men istället förmått lägga band på mig själv; "Andas i fyrkant. Andas i fyrtkant. Andas i fyrkant...".

Kanske allt löses under denna fredags eftermiddag, då det inlägg som du just nu läser, redan är publicerat. Om så är fallet ser jag det som gudarnas nycker men kommer inte göra annat än att tacka dem (och skratta åt ödets vilja att leka med mig). Bättre sent än aldrig, som någon "smart" filosof en gång yttrade.

Korfattat; inlägget då jag skall bli offentlig och min bok bli möjlig att köpa/förboka kommer, om inte idag, så till 99,9% (då man ej kan vara säkler då man handskas med idioter så korkade att de får Donald Trump att framgå som rena Stephen Hawking) till nästa fredag, den 22/7. Jag lovar er att det kommer bli ett nöje att läsa det; ty det var ett nöje att skriva det.

För att göra någon anknytning till eknomi, då detta de facto är en ekonomiblogg, kan jag nämna att två bolag har köpts in i väskan sedan halvtidsinlägget. Det ena anser jag mig ha fått relativt billigt medan det andra blev "dyrt". Det dyra priset i det sistnämna bolaget gör att jag tog en liten post (som ämnas att utökas under kommande tid). Som alltid hoppas jag på en sjunkade kurs men då de rapporterade mycket stabilt, med b.la. ett ökat EBITA på 20 % jämfört med föregående års Q2, krävs det nog såväl en som två "brexits". Det är ytterst sällan, för att inte säga "aldrig", som jag är beredd att ta in ett bolag till denna höga värdering men efter att ha analyserat och studerat bolaget under en lång tid, kunde jag ej längre avvakta.
Källa: Börsdata
Bolagen jag har köpt in är Yara International samt Hafslund A. Jag tror ni kan gissa vilket jag fick billigt och vilket som kostade skjortan. 

Äger du dessa bolag? Har du tittat på dem och varför/varför inte har du ett intresse av dem?
Jag hoppas att snarast kunna återgå till det vanliga; dvs. filosofiinlägg men också det efterlängtade inlägget om mig själv samt min bok - mitt livsprojekt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar