lördag 30 juli 2016

Helgnöje - Gaius Marius - Roms Tredje Grundare -Novus Homo

”För Rom och för döden!" Aulius kraftiga och beslutsamma vrål fyllde den kyliga kvällsluften och mannarna fyllde in: "Romam atque moriendum!" C. Andersson ur Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo

Senast det hände att två blogginlägg på en och samma vecka producerades på denna blogg var i juni 2015. Implicit framkommer då att detta blogginlägg är att se som "något extra" utöver det senaste - Do We Need to Rethink Capitalism, som publicerades igår, fredag 29/7.

Många har skickat mail, meddelanden, duvor, ugglor...ja, meddelanden i alla dess form, i vilka de frågar om det finns något att provläsa från mitt alster - Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo. Jag har tidigare varit lite kluven till hur jag skall göra; servera en par sidor ur mitt alster, ett helt kapitel, en del av boken, ett par stycken, inget etc.? 

Efter lite dividerande med såväl mig själv som mina närmaste har jag tagit beslutet att jag bjuder på hela min prolog därtill min ordlista. För er som genast ryggar undan då ni läser begreppet "ordlista", kan ni återigen bli lugna, för det är inte så farligt/tungt som det låter. Ordlistan är menad som ett hjälpmedel då jag har som syfte att i boken vara så autentiskt som möjligt. Därtill finns inga nutida översättningar på mycket av de begrepp som användes inom den romerska armén. Det finns t.ex. ingen svensk motsvarighet till "hastati", "principes", "triari" etc. 


Min prolog finner ni här. Och om ni vill köpa min bok och därmed hjälpa mig uppnå en livsdröm - att bli utgiven, finner ni länken här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar