fredag 12 maj 2017

Sverres språkrör

"Igår utnyttjade jag ett erbjudande på Ica som gav mig 4 varor gratis i och med att jag skaffade deras kundkort. En förvarningsburk i plats, ett paket spaghetti, disktrasor samt en baguetten! Inga lysande varor men ändå sådant som används. Ordinarie pris var runt 80 kr. Kände mig lite snål när jag stod i kassan... :) Kastade på 3 diskborstar också för att ha något att betala"

Likt detta inleder denna veckas svarande sitt första inlägg från augusti 2011 och den första tanke som slår mig är: "snålbloggare". Dock är jag av uppfattningen att mannen som nedan skall svara på ett par frågor ej är en sådan. Visst kan jag ha fel, men utifrån de resterande inläggen som han har postat känns begrepp såsom "metodisk", "noggrann", "kritisk" och "ödmjuk" vara mer passande. 

Även om han började blogga den 3 augusti anno 2011, skulle jag vilja påstå att han kom likt det yrväder Strindberg snackar om i Hemsöborna. Ty; det finns nog ingen bland alla oss som lever i denna galax; economic mundi, som inte har besökt hans blogg eller hört talas om honom.

Undertecknad besökte hans blogg, likt en majoritet av de som hittills figurerat i denna intervjuserie, för första gången under vårkanten år 2013. Då var det fokus på danska banker och ett speciellt försäkringsbolag som, mer eller mindre, kommit att bli synonymt med nämnda; Protector Forsikring.
Sedan första inköpet, som skedde i början av juli 2013, har detta bolag utvecklats mer än väl och ser jag till aktiekursen har den ökat det femfaldiga... Som om detta inte vore nog som bevis på bloggarens gedigna kunskap att vaska fram guldkorn kan nämnas Amhult 2, som sedan inköpet ökat dryga 3,5 gånger inköpskursen.

Känslan av att det är en Hercules som visat prov på stordåd känns inte malplacerad, ty han tycks leverera lyckade investeringar snabbare än Hydrans huvud hinner fördubblas.

Tyvärr har jag ej haft äran att träffa nämnda, men jag vet att den tiden snart kommer. Dock är min uppfattning, som är grundad på såväl kommentatorsfält som twitter och mail, att det rör sig om en extremt jordnära, ödmjuk, omtänksam och kärleksfull man som framför allt brinner för sin familj. Gällande pengar, börs, jobb, politik et cetera kommer det alltid på andra plats, om ens det. Sådant ser jag upp till; ty livet är livet och vad vore livet utan att just omge sig med detta?

Trots att hans tid är begränsad tycks han alltid finna tid att svara på såväl tweets som mail samt vara behjälplig. Detta trots att han är, som ovan nämnts, omtänksam far samt har en hög post på ett medelstort bolag i södra Sverige.

Även om jag prenumererar på Värdepappret, en tidning jag varmt rekommenderar, saknar jag såklart herrns blogginlägg. Senast en uppdatering kom var kring årskiftet...

Jag tror nog att du redan har gissat vem som är ställd mot väggen. Det är personen bakom bloggnamnet som många av oss önskar uppnå; det är mannen jag i skrivande stund är skyldig 32 (Stockholms)öl. Kära läsare, det är en ära att få presentera Ägamintid - mannen som tolkar "Sverres" norska.


Jag vill tacka dig, Ägamintid, för att du tar dig tid att ställa upp på denna intervju. Jag kan förstå att din tid mer ofta än sällan är uppbokad, då du inte bara är CFO för ett svenskt bolag, utan även driver Värdepappret (länk) samt en familj, vars medlemskvot nyligen utökats. Jag har följt dig sedan 2013 och kanske kommer du ihåg att jag då och då skickade mail till dig om råd och allmänna tips. Det som slog mig var att du svarade och att du var mycket trevligt tillika pedagogisk. Just dessa mail, och framför allt den vänliga tonen, är en stor anledning till att jag fortsatta att sätta mig in i investeringar. För detta vill jag, i offentligt ljus, tacka dig! Dock är det inte om detta vi skall diskutera, så låt oss ge oss an frågorna.
Idag applicerar du värdeinvestering, men i början av din bloggtid var det utdelningsinvestering som mer gällde. Vad hände och varför kom du att byta till värdeinvestering?

Hej och tack för att jag fick chansen att bli intervjuad!
Mitt sätt att investera har allt sedan jag började investera utvecklats. Jag har väl egentligen testat det mesta. Allt från daytrading till utdelningsinvestering men idag är det fokus på lågt värderade vinster och kassaflöden. Målet att äga tiden ligger ju kvar men vägen dit har förändrats.

Den stora förändringen idag jämfört med när jag sysslade med utdelningsinvestering är att jag idag fokuserar på bolag som har låga värderingar och bra affärsmodeller som gör att de på sikt kan dela ut bra pengar men som också har god avkastning på kapitalet och kan återinvestera vinster med god avkastning.

Den viktigaste parametern när jag köper ett bolag är att inte betala för mycket. Detta gäller även i dagens ränteläge. Jag kan inte acceptera att multiplar ska vara högre för att räntan är lägre. Det kommer att slå tillbaka rejält när räntan vänder upp. Att inte betala för mycket är den enskilt viktigaste faktorn för att nå framgång och leder till en säkerhetsmarginal när man räknat fel (och det kommer man ofta att göra för att inte säga alltid). Säkerhetsmarginalen gör att man försäkrar sig i rimlig grad mot att man inte träffar de allra största bottenlösa hålen.

Hur mycket tid lägger du ned på dina innehav och hur använder du tiden? Vilka kanaler/källor använder du dig av för att ömsom finna bolag, ömsom hålla dig uppdaterad?

Jag lägger ca 1 timme om dagen till att läsa om ekonomi, börs och bolag. Vissa dagar mer tid och andra dagar mindre tid. De egna innehaven bevakas mer eller mindre noga, främst försöker jag läsa delårsrapporter och undvika allt för mycket mindre nyheter. Min utgångspunkt för att söka information är Twitter. Egentligen behövs ingen annan nyhetskanal för att få allt som krävs.


"[...]fantastiskt hur mycket kunskap som finns i bloggsfären[...]"

Din blogg har funnits sedan augusti anno 2011. Varför började du blogga då? Vad var syftet med bloggen och nu, sett i efterhand då sex år passerat och mycket hänt; vad har bloggen givit dig?

Jag började blogga för att dokumentera vår resa mot att äga tiden. En dagbok helt enkelt. Det hela började med att vi var ganska skuldsatta och ville förändra vårt sätt att leva. Men istället för att bara bli skuldfria så började vi sikta betydligt högre. Drivkraften att äga tiden har inte minskat trots att frekvensen på bloggen minskat och jag till sist behövde stänga ner den. Tvärtom. Med tre barn som kräver mycket tid så är viljan idag än starkare att komma ur ekorrhjulet och själv styra över tiden. Bloggen har givit mig många nya vänner och bollplank att diskutera investeringar med. Många har jag aldrig träffat i verkligheten men har ändå ett stort utbyte av. Det är fantastiskt hur mycket kunskap som finns i bloggsfären och på twitter och viljan att hjälpa varandra är mycket stor.

Handen på hjärtat - hur nära är ni? Du behöver ej nämna summor.


Det är svårt att säga. Det kan handla om månader eller år lite beroende av utvecklingen på investeringarna och familjeekonomin i stort. Det är dock ganska uppenbart sedan en tid tillbaka att det är viktigare att nå målet tidigt än att vara rikast på planeten. J

Du har kommunicerat att det kan komma bli såväl ett som två inlägg innan 2018 slår knock.out på 2017, vilket jag, och säkerligen resten av finanstwitter och bloggosfären ser fram emot. Att det blir mindre inlägg har sin rimliga förklaring, men med handen på hjärtat och den andra på valfri plats; saknar du inte att blogga och få feedback?

Jo, visst saknar jag att blogga. Men med handen på hjärtat så var det roligare när jag var anonym. Som offentlig kan man inte vara lika öppen om privatekonomi eller de innersta tankarna vilket gör att lite av det roliga försvinner. Bloggen kommer att återupptas någon gång, frågan är bara när. Som läget är nu så pekar det snarare inom 3-5 år än längre än 5 år.

Utan att bli för personlig, även om du är ”känd”; vad har du för utbildning i grunden och har du även skolat dig själv genom att läsa böcker såsom ”The intelligent investor” (länk), ”The most important thing” (länk) et cetera? OM; vilka skulle du främst rekommendera?

Jag har en magister i redovisning och har arbetat som revisor/konsult i några år och även i olika befattningar i näringslivet. Idag är jag CFO på ett medelstort tillverkande företag. Min utbildning och kompetens inom redovisning ger klara fördelar när man ska värdera bolag. Inte bara redovisningskompetensen utan även ”känslan” för företag och affärsmodeller som man samlar på sig som revisor. Dock ska sägas att de bästa köpen jag har gjort, har gjorts utan djupare granskning av siffrorna. Oftast räcker det att grovt skriva ner tankarna på servetten. Angående böcker så är min favorit Margin Of Safety med Seth Klarman. Man behöver inte läsa hela utan bara delar för att lära sig enormt mycket om investeringar. Men böcker är böcker. Inga böcker ersätter erfarenhet. Genom att satsa riktiga pengar i riktiga företag och utvärdera sina bra och dåliga affärer så kommer man att utvecklas som investerare.

Vilka råd skulle du vilja ge såväl nytillkomna inom investeringsvärlden som de mer erfarna?

Testa, testa, testa. Testa med riktiga pengar i riktiga bolag och utvärdera vad som går bra och dåligt. Inga böcker kan ersätta erfarenhet. Använd enkla nyckeltal som PE-tal för att säkerställa att du inte är ute i det blå. Köper man beprövade bolag med en god historik till PE 10-15 så kommer man inte göra bort sig. Köper man bolag med PE +20 och kanske till och med uppåt 30 på grund av ett lågt ränteläge så krävs betydligt mer erfarenhet och skarpare bedömningar. Det är enklare att hålla reda på 5-10 bolag jämfört med 20-30. Köp inte för många bolag utan försök att lära känna de bolag som du äger. Tänk långsiktigt. PE 10 innebär att du har en teoretisk avkastning på 10 % årligen vilket är mycket bra. Även om inte kursen rör sig 10 % så kommer aktiekursen förr eller senare avspegla värdeskapandet i bolaget.


"[...]Köpa ska man endast göra om priset på bolaget understiger dess värde[...]"

Låt säga att du äger 10-15 bolag, som du säger, men att kurserna på dessa rusar. Är din åsikt då att man skall fortsätta öka i dessa? Utgå från att du har som mål att investera en viss summa i månaden då du är "rädd att köpa dyrt/billigt" men vill ej heller betala överpriser i bra bolag.


Köpa ska man endast göra om priset på bolaget understiger dess värde. En aktie kan ju rusa 100 % och vara undervärderad medan andra snabbt kan bli övervärderade. Med det inte sagt att man alltid ska sälja snabbt, så fort aktierna når det motiverade priset. Marknaden har en tendens att överdriva både upp- och nedgångar. Således bör man utvärdera en eventuell försäljning noga och försöka komma varför aktien rör sig fortsatt uppåt. Kanske finns det en god anledning att omvärdera sin syn på värderingen.

Ert mål, dvs. du och din familj, är att äga er tid och enligt ditt senaste inlägg kvarstår år 2021 som slutdatum. Kan du redogöra tillika förklara mer om ert mål; vad är det och vad är att ”äga sin tid” enligt er? Vad skall ni göra? Italien?

Ja, målet är att äga vår tid vilket vi långt ifrån gör idag. I grund och botten handlar det om att vi själva vill bestämma hur vi ska använda vår tid. Tid är den största tillgången som vi har och den ska förvaltas på bästa sätt. I vårt fall handlar det om att ägna tiden åt familjen och vänner och göra det som vi tycker om. Det handlar om att kunna välja om och hur mycket vi vill jobba och vad vi vill jobba med. Sedan vi fick barn för snart 5 år sedan så har det blivit än mer tydligt hur illa vi disponerar vår tid. Jag skulle vilja vända på hela ekorrhjulet och vara med familjen de åtta till tio bästa timmarna per dag och jobba de två till tre sämsta timmarna per dag. Hur ska man då uppnå detta? För oss handlar det om att bygga upp ett kapital, som förser oss med mer kapital, som gör att vi kan disponera tiden som vi vill. Det handlar inte om att bli rika utan ju snabbare vi kan äga tiden desto bättre.

För att kunna investera krävs det att man sparar en del av sin inkomst. Många inom bloggosfären brukar redovisa om sina höga sparkvoter. Har detta med att jaga någon viss procent sparkvot varit aktuellt hos dig under ditt liv, såväl innan som efter att du bildade en lycklig familj?  Många inom bloggosfären är unga och tycks ha som mål att alltid uppnå 75 % sparkvot. Vissa anser att detta inte är ”sunt”, medan andra anser att det är bevis på en målmedvetenhet. Om jag ber dig fokusera på det negativa i att eftersträva denna mycket höga kvot, vad är då dina reflektioner? Du som är familjefader samt gått ett par år på moder jord – vad är dina reflektioner kring detta?

Vi har hela tiden varit tydliga med att vi aldrig får spara så mycket så att vi inte mår bra så därför har vi försökt att vara sparsamma utan att snåla. Det finns mycket skit att spara in på i våra överflödiga medelklassliv. Kan man bara kapa bort skiten så kan man spara pengar enkelt. En förutsättning för att nå vårt mål är att spara. Det går inte att få en snöboll att bli gigantisk om man inte börjar med en liten snöboll.

Sparkvot är irrelevant då det handlar om att leva och må bra under resan mot frihet. Istället för att fokusera på sparkvot har vi satt upp monetära mål. Så länge vi kan sätta av xxx kr varje månad så kan vi göra vad vi vill med resten av pengarna. Detta har känts bra då vi satt av en bra summa till sparande samtidigt som vi haft gott om pengar att ha riktigt kul för. Under vår resa på över sex år har aldrig haft tråkigt utan gjort allt vi velat.

Förändringen sedan vi fick barn är stor. Den disponibla inkomsten sjunker rejält och kostnaderna skenar vilket gör att sparandet minskar. Så har det varit för oss under snart fem år. Det är troligen väldigt svårt om man har en hög sparkvot att försöka ställa om till ett liv då sparandet är nästintill obefintligt.





"[...]Tillfredsställelsen av detta är större än känslan av att bli rikare[...]"

Om du skulle beskriva ditt förhållningssätt till pengar, hur skulle det vara? Vad är pengar för dig?

Pengar kan bytas mot tid och det valet är inte svårt.

Vad är det som driver dig med dina investeringar? Vad ger dig ”kicken”, för med handen på hjärtat söker sig människan alltid till sådant som ger en kick. Som tur är verkar det i alla fall ej vara droger hos dig(?).

Det som driver mig är känslan när man tror sig förstå något bättre än marknaden i stort och sedan får betalt för det i form av en större omvärdering av ett bolag. Tillfredsställelsen av detta är större än känslan av att bli rikare.

DU var den som var bland de första att skriva om Protector och dessutom Amhult2. Dessa bolag har givit dig en extrem avkastning därtill har du även haft andra extremt lyckade investeringar. Jag gläds såklart med dig. När du tittar på dessa innehav idag – vad får du för tankar tillika känslor?

Ja, Protector och Amhult2 har varit fullträffar av stora mått. Ja, det finns även fler exempel och även exempel på några riktiga dåliga investeringar. Sammantaget har dock utvecklingen varit mycket tillfredsställande de senaste åren. Båda bolagen är idag mer rimligt värderade än för 3-4 år sedan då jag först köpte dom.

Ja, vad får jag för tankar när jag tänker på dessa bolag?

Jag behöver 1-2 till sådana här fullträffar, sen är saken biff. J Det vill säga, jag äger min tid. Den andra tanken är att man inte behöver gå på alla bollar utan man kan välja något som man har hög tillförlitlighet till och sedan låter man tiden göra jobbet. Ytterligare en tanke som dyker upp är att om man prickar in några fullträffar så har man råd med några innehav som går sämre. Det gäller att göra mer rätt än fel och se till att felen inte blir för stora.

I början av denna enormt fina utveckling; drabbades du någonsin av en sorts hybris eller tanke på att du var oövervinnerlig eller dylikt? Hur lyckades du bemästra den?


Risken finns, när det går bra, att man glömmer riskerna. Man förändrar sin metodik och tittar mer och mer på uppsida och mindre och mindre på nedsida. Genom att endast ta in ett fåtal bolag årligen till portföljen så måste man vara noggrann i sin analys vilket minskar risken för att drabbas av ett hybrisliknande beteende. Jag har stundtals haft en hög omsättning och det är något jag inte mår väl av. Helst vill jag äga bolag länge. Jag känner mig inte trygg med för stora förändringar i portföljen. Anledningen till den stundtals höga omsättningen har oftast varit kopplad till snabba omvärderingar av bolagen vilket gör agerandet något mer acceptabelt.




Vi kan ju ej ha en intervju utan att nämna Vardia… det norska försäkringsbolag du och Aktiekenny blev synonyma med. Nu har det gått cirka 2 år sedan du skrev en tweet som löd: ”Katastrof”. Vilka lärdomar har du tagit av hela detta spektakel och vad gör du idag för att inte hamna i samma situation?

Vardia var bolaget ovan som jag syftade på när jag sa att jag även gjort några riktigt dåliga investeringar. Vardia är egentligen min enda stora mina som jag har gått på. Vardia har jag funderat väldigt mycket på de senaste åren. Jag kommer alltid minnas den morgonen när pressmeddelandet kom och jag insåg att jag skulle bli betydligt fattigare.

Lärdomarna är flera. Det är hög risk i mindre banker och försäkringsbolag som befinner i en expansionsfas. Det har Buffett och många andra skrivit om men jag valde ändå att ha en rätt stor exponering mot bolaget. Troligen hade jag vid inköpstillfället en övertro på min egen förmåga då jag bara något år innan gjort en kanoninvestering i sektorkollegan Protector. Jag fokuserade för mycket på uppsidan, som givetvis var stor, och missade att nedsidan var enorm. 

Samtidigt var Vardia ett svårt case då en förändring av redovisningsprincip var det som fick bolaget på fall. En princip som revisorer tidigare hade godkänt och som var godkänt i prospektet inför noteringen. Verksamheten i sig gick åt rätt håll och det var mycket svårt att förutse hur illa sagan skulle sluta.

Misstaget Vardia visar också att diversifiering måste till. Man behöver inte ha 15-20 bolag men även om man är en fokuserad investerare så bör man ha åtminstone 3-5 bolag.

För övrigt var smällen en viktig lärdom dom jag blev än mer selektiv i mitt val av aktier och blev än mer på min vakt. Man är som mest sårbar när det går som bäst och då smäller det oftast. Det är lite samma sak i dagens börsläge. Man tjänar pengar på allt just nu. Är det inte stigande vinster så är det högre multiplar som driver aktiekurserna. Jag gillar inte högre multiplar utan är ett större fan av högre vinster. Börsläget nu är riktigt läskigt och min bedömning är att nedsidan är brutalt stor i många bolag om marknaden kommer att sänka multiplarna i takt med högre ränta.


"[...]Jag förstår inte värderingen av större verkstadsbolag till PE 25-30[...]"

Vi har haft minusränta i drygt två år och runt om i världen, USA undantaget, tycks denna politik gått från undantag till regel. Hur har och hur påverkar detta dig och dina investeringar?

Jag försöker att investera på samma sätt oavsett ränta och vägrar att lyssna på argument som att lägre ränta motiverar högre värderingar. Jag vill inte köpa bolag med för höga värderingar oavsett ränta och gillar inte argumentet ”att det inte finns några alternativ”. Jag förstår inte värderingen av större verkstadsbolag till PE 25-30 eller att Axfood handlas till PE 20 eller liknande. Det är helt galet. Den som köper Axfood idag till dagens värdering för att få en utdelning på 4-5 % kommer få en mycket medioker avkastning kommande 5 år. Det gäller troligtvis även Atlas Copco och flera andra stora verkstadsbolag.

Har du belånat din portfölj och hur reflekterar du kring detta? Skall man belåna sin portfölj med dagens ränteläge?

Jag har använt belåning till och från till exempel vid Brexit. I regel använder jag inte det men har det tillgängligt om något mycket oförutsett händer.

Oavsett vad börsen står i tycks det alltid finnas de som säger att den är för högt värderad medan andra hävdar motsatsen. Vad anser du om dagens värdering på Stockholmsbörsen?

Den är för högt värderad generellt sett men det finns alltid bolag som är undervärderade. De största övervärderingarna hittar vi bland de större verkstadsbolagen men även bolag som Axfood och ICA är övervärderade. På de mindre listorna råder det hysteri så där ska man hålla sig långt ifrån. För egen del så har jag sju innehav där samtliga är undervärderade… *hihi*. Portföljen består av 3 norska, 3 svenska och ett engelskt bolag.

Som regeln föreskriver går ingen från denna intervjuserie utan att få besvara två mer filosofiska frågor.

Vad är tid?

En tillgång som i bästa fall har en avskrivningstid på 80 år. Det gäller med andra ord att nyttja tillgången väl.

Vad är meningen med livet?

Att få vara delaktig i mina barns resa genom livet.








2 kommentarer:

  1. Bra frågor och bra svar. Mycket intressant. Tack!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tack för detta!

      Läste ditt inlägg om dina mål - imponerande! Sunt/bra att du satsar på hälsa och välbefinnande. Pengar har en del av livet, ja, men faktum är att utan en bra hälsa spelar de föga roll.

      Önskar dig allt gott,

      /Sofokles

      Radera