söndag 24 december 2017

Bokslut 2017

Ett tillkännagivande innan inlägget påbörjas. Jag är mycket väl medveten om att det återstår cirka 2,5 dygn av anno 2017 och att då publicera ett bokslut är inget annat än ren och skär idioti. Dock tycks detta, av en speciell individ, vara exakt vad jag lider av så här anser jag mig ha ryggen fri. Därtill har jag som en sorts autism-tendens en benägenhet att publicera inlägg kring 15:00 på fredagar. Utöver detta finns inget av stort värde/stor vikt kvar på årets resterande dagar som kan påverka mitt bokslut något nämnvärt. Således kommer här ett bokslut för nådens år 2017 och de siffror som nedan presenteras är från fredagens morgon, innan börsens öppning.

Ett år har passerat.; ytterligare ett av mina trettioett år på denna jord vi valt att benämna "Tellus"; ett av, vad jag hoppas tillika önskar, många kommande. Likt alla år har detta kantats av såväl med- som motgångar. Av samtliga kan, och skall, lärdomar tas. Trots att jag flera gånger tidigare i mitt liv blivit påmind vikten av "lagom är bäst" och att "allt har sin stilla gång", har jag kommit att känna att jag ibland drivit och pressat mig för mycket. Att jobba 100 procent och studera 50 dito, därtill ha en önskan, om än ej alltid kraften, att följa med i la mundi economcia tar på kroppens energi.


Jag befinner mig verkligen ej i brygga, men ändå finns en sorts matthet. Julen, som spenderades med familjen, där stjärnan bland övriga, var min brorson. Att få se denne springa omkring, klappa händerna till den ökända "klappa händerna när du är riktigt klar" och bara "jävlas" som dessa små energiknippen kan, har givit mig energi. Ännu återstår dryga en vecka av min ledighet. Jag har ömsom hunnit läsa lite skönlitteratur, där antal hjärnceller som behövs aktiveras varit nära noll (läs: Dan Brown - Begynnelse; Jens Ganman - De som kommer för att ta dig), ömsom hunnit färdigställa min uppsats' diskussionskapitel därtill läst 2/3 av kurslitteraturen för nästkommande inlämningsuppgift. Utöver detta har allt mellan PS4-timmar som promenad-, sällskapsspel- samt fikadito med nära och kära avverkats.

"[...]t.o.m. längre än Pinocchios näsa[...]"

För att inte gå in för mycket på det sociala och personliga, bör jag nu gå in på det som bloggen bör förhålla sig till: ekonomi i allmänhet och investeringar i synnerhet. Året har varit mer gott än ont. Det finns ett par surdegar i väskan men dessa är inget som "stör" mig (förstå mig rätt). Ja, H&M, som följs av Betsson samt Kopparbergs, lyser rödare än renen Rudolfs näsa, men då horisonten är lång; ja, t.o.m. längre än Pinocchios näsa, är detta inget som berör mig nämnvärt. Under de närmaste tjugo till trettio åren kommer nog både ett och ett annat att inträffa och gällande Betsson samt Kopparbergs är jag inte det minsta orolig; ty, rent siffermässigt ser det solid ut. Gällande H&M gäller detsamma, än så länge...

De lärdomar jag införlivat detta år är flera, men främst är det att jag, efter dryga 3,5 år i denna underbara värld, kan lite, mycket lite. Även om jag är trött på min kära vän Sokrates, har den gamle en poäng i sitt resonemang att "ju mer jag vet, desto mer inser jag att jag inte vet". Likt alla lärda samt hyfsat funtade människor försöker jag såklart råda bot på detta (trots det paradoxala att det är omöjligt, för ju mer jag anstränger mig, desto hårdare blir motståndet; jmfr en hydra). Emellertid anser jag mig ha de bästa verktygen; en vilja, ett intresse, trevliga vänner bland bloggare och twittrare, Börsdata samt Värdepappret. Att bli en Yoda, eller för den delen en ung Luke, är inget som snabbt låter sig göras. Det krävs träning, träning och åter träning.

"[...]Då jag ej enbart har ett pommes på tallriken[...]"

De styrkor som jag anser mig ha för att fortsätta utvecklas är en djup ödmjukhet; ödmjukhet till pengar och dess värde; ödmjukhet till mig själv och mina (begränsade) kunskaper. Utöver detta är jag ej rädd att be om hjälp. Att be om hjälp, vilket många likställer med en svaghet, är en styrka som få inser värdet av. Att våga säga: "Nej, jag kan ej detta, men jag vill lära mig det. Kan du hjälpa mig", gör att en utveckling kan ske. Inom den pedagogiska världen benämns detta som den "proximala utvecklingszonen" och stödet för "scaffold".

Det är många bloggare och twittrare som under detta år fått utstå många mail och meddelanden. Då jag ej enbart har ett pommes på tallriken inser jag att de i många fall upplevt en irritation över detta: "Han. Igen!?". Detta till trots har jag alltid fått hjälp och stöd och till alla er som känner er berörda (likt alltid; ingen nämnd, ingen glömd) vill jag rikta ett stort tack och jag lovar att det inte kommer bli bättre nästa år! Det nyårslöftet, tror jag, är ett av de lättaste för mig att hålla.

Hur har året varit och hur blev utvecklingen? Jag använder mig alltid av Lilla Ekonomens underbara verktyg - nnava - då jag gör sammanställningar och utgår från att alla gör detsamma. Om inte; gör det! Kortfattat om räkenskapsåret 2017 kan sägas att det blev likt nedan (samtliga jämfört med 2016 års siffror):

Det totala kapitalet har ökat med 22,5 (37) procent.

Utdelningstillväxten detta år landar på 39 (234) procent. Detta beror till en stor del på att det har blivit många insättningar som har investerats.

Portföljens värde har ökat med 8,79 (17,73) procent. Detta är något som jag är mycket tillfreds med och även om jag inte slog SIXPRX detta år, har jag fortfarande på mig den gula tröjan. Då årets utveckling diskuteras vill jag, mer offentligt, berömma Ägamintid för ett, minst sagt, lyckat år. Jag har tidigare berättat om hur han, bland övriga, har varit, och är, en mycket givande inspiration därtill bollplank.

Sparkvot: Ha!

Portföljens utveckling anno 2017

Portföljens utveckling de senaste tre åren

Hur resonerar jag inför 2018? Här är jag kluven, då jag allt mer har börjat tänka att bygga upp mer i investmentbolag. Jag ser Bure som ett bra komplement till min portfölj, men även Öresund. Sedan vill jag ej sticka under stolen med att jag fortfarande har Ratos på min bevakningslista. Ser jag tendenser till att den skutan börjar röra sig åt rätt riktning, kommer jag ta en, om än liten, position. Dock pekar ej mycket på detta just nu, men senaste insiderköp av Söderberg för lite drygt 10,1 miljoner kronor därtill tillsättandet av Jonas Wiström som VD anser jag vara positiva tecken. Dock tror jag ej på en gammal och hederlig tid á la Arne. Intressant är att Affärsvärlden tagit in bolaget i sin nystartade värdeportfölj. För den som vill få mer fakta om Ratos vill jag, ännu en gång, rekommendera Riskminimerarens adekvata genomgång.

Just Ratos och Öresund är två investmentbolag som jag anser kompletterar de flesta portföljer; Öresund genom att de är mycket aktiva gällande köp därtill sälj, Ratos då de har många onoterade bolag. Dock är det jag nu redovisat än så länge bara tankar. Det återstår att se vad som sedan blir verkstad.

Det finns mycket positivt med att äga investmentbolag, men såklart finns risker. Att köpa och kallt räkna med positiv utveckling är inget som jag råder någon att göra. Förvisso har flera investmentbolag slagit index över en lång tid, men historik är ingen garanti att även framtiden kommer bli densamma. Nedan bilder kan visa vikten av att tänka, men även göra snack av verkstaden gällande långsiktighet. Utöver detta; läs årsrapporter och studera/granska ledningen.

Ratos' utveckling senaste tre åren

Ratos' utveckling senaste fem åren

Ratos' utveckling senaste sjutton åren

Samtliga investmentbolags (av vikt att benämna) utveckling de senaste sjutton åren

Utöver ovan resonemang har jag även (svin)dyra Clarkson samt (inte fullt så dyra) Awardit på bevakningslistan (bra analys från Värdepappret).

När det är nyår tycks en tendens vara att man skall avge löften, som att en måndag i mars, eller för den delen, en torsdag september, inte anses lika passande för detta. Likt världens befolkning tycks lida av en sorts autism den dagen som avslutar ett år är inget annat än fascinerande; "Jag skall bli än mer tjockare", "Jag skall inte tagga ned, utan tagga upp", "Detta år skall jag banne i mig vara jobbets odåga tillika djävul", "Jag lovar att att börja ta bilen istället för cykeln till jobbet" et cetera. Förra året satte jag ej några mål och för detta år är jag inne på samma linje. Då jag investerar mycket nära index har jag ingen förhoppning(!) att slå detta jämförelsemått. Utifrån detta är det då ej heller logiskt att säga "jag skall slå SIXPRX med X procent".

De mål jag ämnar uppnå ligger mer på det personliga tillika professionella planet.
  • Jag ämnar klara av de studier jag återtagit HT17/VT18. Just nu har jag klarat alla examinationer. Klarar jag alla resterande kommer jag bara ha ett år kvar på denna masterkurs i pedagogik.
  • Strukturera upp min tid och lösgöra mer sådan för det sociala. ja, jag skall eftersträva att försöka kunna strukturera min tid än bättre för att kunna göra mer aktiviteter förutom de spontana besöken på stadens gym (enbart för dess ångbastu samt jacuzzi... och yoga, då jag "känner" för det) eller de, ändock få, spontana fikastunderna med vänner. Från att ha varit mästare i manipulation därtill fusk i såväl RISK som Ticket to Ride samt Settlers, har mina kunskaper sinat till en nivå likställd Chansar Mests sparkvot. Det. Är. Inte. Okej! Således - frigöra mer tid till vänner, nära och kära.
  • Göra en resa till Italien eller Frankrike i syfte att ömsom bara njuta, ömsom besöka vingårdar.

Som avslutande ord vill jag ömsom ägna en rad till att gratulera de som detta år valt att självpensionera sig - Miljonärinnan30 samt Utdelningsseglaren, ömsom de som börjar leva drömmen och från vem/vilka jag önskar relativt många blogginlägg de kommande tre månaderna - Vägen Till Frihet. Medan vi övriga ligger utslagna dagarna efter nyår kommer denna frihetsfamilj testa på att leva tre månader i Thailand. Betänk; en familj. Tre månader. I Thailand. Utdelningarna betalar. Är inte detta såväl inspiration som extremt vackert?

Med dessa ord som avslutning vill jag önska alla ett trevligt avslut på detta år och all lycka under nästa års avkastningsjakt!


3 kommentarer:

  1. Tackar dig för alla trevliga och läsvärda inlägg du gjort under året och önskar dig ett gott nytt 2018!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik och tack för din kommentar!

      Vad roligt att det uppskattas! Jag vill även passa på att säga att jag läser dina inlägg, men, till skillnad från dig, är jag mycket dålig på att kommentera (ofta beror detta på att jag sitter på mobilen = känns "omständligt").

      Må du få ett gott avslut och ett gott nytt år!

      /Sofokles

      Radera
  2. Bra summering av ditt 2017 och tack för gratulationer!

    Tänk på att det är stor skillnad i riskprofil på bolag som bygger och vidareutvecklar sin verksamhet jämfört med dem som köper bolag för att kunna göra exit.

    Hoppas du når ditt mål med resa Italien / Frankrike - en investering som ingen kan ta i från dig!

    SvaraRadera