fredag 8 juni 2018

Kopparbergs

Att diskutera kring kvartalsrapporter må ej vara det roligaste, men i valet och kvalet mellan att lyssna på grannarnas val av "musik", strömmande från deras portabla högtalare placerad på den gemensamma gården, och läsa en rad eller två av en sådan, valde jag det sistnämnda med lurarna pressade så hårt mot trumhinnan att Nicko McBrains slag skulle vara lika vaga likt Stefan Löfvens och det socialdemokratiska partiets stöd.

För ett par veckor sedan kom Kopparbergs med sin delårsrapport Q1 2018 och det var verkligen en rapport att likställa med mellanmjölk, en aning, ändock ej fullt ut, sur sådan. Förvisso ökade, trots tappade intäkter(!), resultatet till 30,6 miljoner (24,0) och resultatet per aktie till 1:48 kr (1:16), men nettoomsättningen sjönk till 343 miljoner kronor (362). Gällande tappade intäkter är detta något som bör beaktas. En, rimlig, tolkning torde vara att bolaget slåss med prispress, då volymerna är desamma som förra året, vilket enligt Vd, Peter Bronsman, är att betrakta som "mycket positivt". Undertecknad tycker inte att samma volym är positivt, trots VD:ns argument att inga nya smaker/varor har lanserats. Målet skall alltid vara att växa; växa, växa och växa på konkurrenternas bekostnad. Undertecknad vill se lite mer mentalitet á la Ivan Drago "I must break You" (exklusive hur det sedan de facto slutar) och mycket mindre snuttefiering á la Nalle Puh. En farhåga i diskussionen är, såklart, att bolagets konkurrenter har börjat komma ikapp...

Källa: Börsdata
Källa: Börsdata

Likt tidigare rapporter är Bronsman sparsam med orden, vilket ömsom är att tolka som positivt, ömsom dess antonym. Emellertid hade det varit önskvärt med lite mer än "Övriga exportmarknader har börjat bra och vi har positionerat oss som ett premiumvarumärke på de flesta marknader där vi är verksamma". Önskvärt vore mer om metoden; bolagets sätt att exponera sig, då det, i en högst ovetenskaplig undersökning utförd av en avanzian, visar sig att bolagets aktivitet på sociala medier är lägre än kvaliteten på Donald Ducks... förlåt, Trumps, tweets.

Att pundet fortfarande spelar en stor roll för bolaget var väntat och så kommer det att vara i minst tre, eller kanske t.o.m. fyra, år till. Detta givet att expansionsplanerna fortgår enligt plan och att USA välkomnar den Kopparbergska cidern likt de gjorde med Karl-Oskar och Kristina.

I den sparsamma rapporten skriver även Bronsman att "Året har börjat mycket bra, med det bästa resultatet någonsin för perioden. Resultatförbättringen härrör sig bland annat till att pundet har återgått till en mer normal nivå jämfört med perioden föregående år. Än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli då de stora osäkerhetsfaktorerna är valutakursutvecklingen framförallt [sic!] på pundet samt hur vädret blir under sommarmånaderna".

Vädret är mer tillåtet för Kopparbergs än H&M eller Inwido att skylla på och gällande valutan är situationen inget annat än, vad Bronsman själv skriver; osäker. Att bolaget är så mycket beroende/utsatta för det brittiska pundet är att betrakta som en svaghet från bolagets ledning; ty, att bedriva tvåfrontskrig är förvisso riskabelt, men att bedriva enfrontskrig och inte vinna mark är att likställa med första världskrigets skyttegravskrig. Undertecknad vill inte ha något "På västfronten intet nytt", utan raka motsatsen!

Även om det ovan har fokuserats på det negativa kan det ändå konstateras att såväl soliditet som vinst ökar lite i Q1,

Källa: Börsdata


Om ni nu tillåter undertecknad att lämna diskussionen kring Q!, kommer här lite andra tankar och information. I mitt förra inlägg om Kopparbergs gavs deras IR möjlighet att besvara ett par frågor, varav en var om de ämnade göra någon satsning mot fotbolls-VM. Svaret var: "inget som jag kan avslöja". Med fjorton dagar kvar har ännu ingen specifik produkt eller kampanj synts till, vilket bör betraktas som ett misslyckande. När en av världens största , ja, kanske t.o.m. den största, sportevent går av stapeln skall man satsa, och det rejält.

När jag framförde ovan kritik/tankar fick jag som svar av Sarah Bronsman, IR-ansvarig: "Vårt största fokus under VM ligger på att synas i samband med matcherna, och då offline. Alltså hos våra kunder där Sofiero säljs. Utöver detta lanserar vi vårt VM-tips på torsdag eller fredag denna vecka (V. 23, förf. anmärkning) vilket blir online"

Utöver ovan "misslyckande", finns även andra. Anno 2017 tappade Kopparbergs sin post som förmedlare av flytande vätska till alla Sweden Rocks besökare. Istället var det Carlsberg som tog över den mycket inkomstbringande rollen. Även detta år råder samma ordning...

Beträffande övriga festivaler syns inga cider eller kopparbärz. Summerburst har Heineken, Way Out West och Brännbollsyran kör med Norrlands och... ja, såhär fortsätter det då listan på årets stora festivaler genomsökes. Att inte närvara; att inte visa upp sig och hålla sina produkter framför näsan/munnen för potentiella kunder, är inte ett bra förfarande om man önskar vinna konsumenter och expandera verksamheten.

När jag ifrågasatte ovan fick jag som svar av Sarah Bronsman, IR-ansvarig att: "Vi är med på Big Slap, Statement Festival samt har försäljningen på Nya Ullevi och Gamla Ullevi i Göteborg. Arenorna är då på helår vilket är mer lönsamt i längden".

Utöver ovan finns ytterligare en kritik att framföra. Bolag som säljer tillika tillhandahåller produkter, som är inbegripna av en åldersgräns, skall ha en tydlig kontroll/varning på sina sidor innan besökaren kan börja navigera. När en besökare surfar in på systembolagets hemsida kommer genast nedan bild upp. Här finns två tydliga val: "Jag är under 20 år" och "Jag är 20 år eller äldre". Förvisso är det inget som hindrar en person som är under 20 år att trycka på sistnämnda, men det finns i alla fall ett val!



När Kopparbergs hemsida besöks finns inte ens något val, utan besökaren har enbart ett alternativ. Det kan, av många, ses som ett dåligt och ansvarslöst förhållningssätt mot alkohol och de risker som är förknippade med detta. Förstå mig rätt - jag vill att sidan får många besökare, men det är viktigt att bolaget har ett bra, adekvat och korrekt förhållningssätt. Om jag skulle sätta min brorson, som snart uppnår en ålder om cirka 1,5 år, vid datorn för att leka med musen är möjligheten mycket stor att denne lyckas trycka rätt (han kan ju i alla fall inte trycka fel...). Förvisso är det ingen "skada" att detta händer, men jag är av åsikten att det skall vara lite mer "svårt" att besöka hemsidor som tillhandahåller varor där det finns åldersbegränsningar.



Likt ovan frågade jag bolaget om detta, som via Sara Bronsman svarade: "Ja, det är verkligen en fråga som det går att spekulera i och vi har alla olika åsikter."

I maj startade bolaget, dvs. Kopparbergs och inte Systembolaget, sin sommarkampanj på de brittiska öarna - Outside is Ours. Med detta kom också en ny produkt att lanseras - Kopparberg Black, som är en äppelcider med toner/smaker av björn- och svarta vinbär. Denna lanserades den 4 juni och finns, än så länge, enbart tillgänglig på fat och att köpa/beställa på pubar & festivaler, s.k. "on-salers". Bolaget kommer även att närvara på flera festivaler i UK, där de ämnar att marknadsföra denna produkt extra. Bland annat kommer de att närvara på Lovebox, som är i London, och Citadel, även den i London (Morningadvertiser). Hittills har bolaget lyckats bra när nya produkter har lanserats och undertecknad hoppas att så även blir fallet denna gång.



Jag har ej haft mycket tid till annat än jobb denna vecka(student- och betygstider), men jag hann i alla fall med en liten stund där jag försökte hitta bloggar, "recensioner" e.d. om denna, men föga fanns att finna.

Innan detta inlägg avslutas bör ett, eller två, ord nämnas om USA och bolagets försäljning där. Den 8 mars i år, 2018, blev publicerades en intervju med Bronsman i Affärsvärlden, i vilken han berättar att de har en partner på gång "over there", vilket kan göra att distributionen kan gå från nuvarande tre delstater, New York, Florida och Georgia, till att inberäkna samtliga  femtiotvå. Då detta avtal ej nämns i Q1 utgår jag från att det vare sig är klart, eller avbrutet. Ej heller fick vi läsa något om intåget i de baltiska länderna och senare Ryssland. Emellertid tror jag att detta kommer ta tid, då Bronsman är en strateg som hellre applicerar "better safe then sorry" och tar små, men stadiga och bestämda kliv. Hittills har detta visat sig vara ett bra förfarande, men kommer det fortsätta att vara det? Konkurrenterna tittar på Kopparbergs produkter och vad bolaget gör "rätt", men även "fel". Med dessa hasandes i hälarna kanske ledningen i cidergruvan bör lägga i en högre växel?

11 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg.

    Två frågor.

    1. IR ansvarig som har samma efternamn som VD får mig att rygga tillbaka. Känns som en liten sannolikhet att en släkting (?) Skall vara den bäst lämpade personen för jobbet.


    2. Blir också tveksam till Kopparbergs definition av premium märke, kollar man igenom Kopparbergs produktportfölj är inget av märkena direkt premium. Har bara bott i 3 länder där de säljs skall dock tilläggas.


    Vad är dina tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym (varför Anonym?) och tack för din kommentar.

      1. Intressanta reflektioner och visst kan jag hålla med om en viss "H&M"-tanke finns...

      2. Rent prismässigt ligger de ett fåtal kronor över sina konkurrenter. Om detta är anledningen vet jag ej, men så länge de UPPFATTAS som premium och som KUNDER HAR RÅD att köpa, så låt gå.

      Tack för ditt besök.

      /Sofokles

      Radera
  2. Tack själv.

    Måste dock tillägga att man ändock är sugen på att plocka upp några aktier när vi haft rekordväder och ett kommande VM.


    SvaraRadera
  3. Hej Sofokles, kul att du plockade upp min lilla Twitter-koll som jag postade på Avanza :-) det var ju bara en kul grej men lite tycker jag ändå att det säger.

    Jag är minst sagt lite kluven till Kopparbergs nuförtiden. Jag köpte in mig våren 2015 och tyckte då att allt såg oerhört ljust ut för företaget. Man hade, och har, uppenbarligen en produkt som många uppskattar och man hade gjort ett mycket bra jobb med att etablera varumärket i Storbritannien. Samtidigt var det mycket hype om det stora Avtalet som skulle skicka ut Kopparbergs i världen. Kunde man bara göra om en del av framgången från UK fanns det en enorm uppsida i aktien, tänkte jag.

    Nu tre år senare ser allt mycket mer oklart ut. Både utmaningarna i nuläget och framtidsplanerna framstår som mycket oklara och sin vana trogen ger företaget inte mycket information (dina svar från IR-ansvarige är ju enbart goddag yxskaft, helt i klass med vad VD själv brukar prestera i rapporterna). Jag uppskattar förvisso att man fokuserar på att driva företaget framför att författa pressmeddelanden...men någon slags inriktning kunde man kommunicera i alla fall. När Bronsman låter sig intervjuas blir det lite mer utförliga svar, men de är likväl aldrig konkreta kring framtiden.

    Jag ligger dock kvar som aktieägare tillsvidare. Jag tror fortfarande att det finns en stor uppsida och menar att ledningens track record uppmuntrar till förtroende och tålamod, även om inte så mycket annat gör det för tillfället. Men jag ser det som en allt större risk att man har fastnat i sin internationella expansion och då finns det kanske inte så många skäl att äga KOBR på sikt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar - kul att du hittade detta inlägg!

      Jag håller med dig; en kluvenhet finns.
      Bronsman är mycket smart/mediasmart och vet exakt hur att formulera sig. Han vet att det handlar om att säga x, men samtidigt inte säga detta. Som retoriker kan jag inget annat än att applådera honom, men som aktieägare så... ja, då vill jag ha, som du själv skriver, mer tydlighet.

      Jag har varken ökat eller sålt (av). Min sikt i detta bolag är mycket lång. Kanske t.o.m. dumstridigt lång...

      Tack ännu en gång för din kommentar.

      /Sofokles

      Radera
  4. Min blogg elva inför fotbolls VM

    Jag har tänkt mig 4-4-2 som spelsystem. 4 försvarare, 4 mittfältare, och två man på topp.

    Målvakt. Miljonär innan 30. Mer vältränad än någonsin. Lägger massor av tid på sin träning. Trots det har han från, och till svårt att sova på natten. Känner sig ofta för utvilad.

    Backlinjen
    z2036. Lagspelare täcker alltid upp för Gustav.
    Långsiktig Investering. Kan ibland komma med en fråga av typen. Nobby Stiles Englands VM 68 mot Ronaldo i EM. Vem tror du betydde mest för sitt lag?
    Fundamentalanalysen. Var lite svår att övertala för han krävde att få spela center annars kunde det kvitta. Det är ju jag som är stjärnan.
    Daniel Investerar. Alltid jämn. Som lagledare vet man vad man får.

    Mittfältare
    Gustav. Irrationell i sitt spel. Rör sig ofta snabbt mot hörnflaggan. Skall hålla ett öga på Sparo.
    Besser1. En av de bästa bloggarna jag läst det sista året. En klasspelare.
    Spartacus Invest. Alltid en lägsta nivå. En yrkesman.
    Framtidsinvesteringen. En spelstil som Gustav.Impulsiv i sitt spel.

    Längst fram har två verkliga slitvargar. Sparo och Petrusko. Ingen bagatell är för liten för att blogga om. Två spelare som gör jobbet. Tanken är att Gustav, och Framtidsinvesteringen skall slå bollar på Sparo, och Petrusko. Sparo är lång, och stark i huvudspelet, men kan vara lite ojämn i humöret. Jag räknar med att Gustav skall ta hand om humörsvängningarna.

    Avbytare. Lundaluppen. Har varit ganska osynlig på träningarna. Mest joggat runt i mittcirkeln. Som lagledare känner jag att han inte är riktigt närvarande.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack!

      Stabil elva och bra motiveringar.

      Doftar VM-guld och vi får hoppas att vi ej drabbas av felaktiga domslut i matchen mot FING-sekten.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
    2. Tjena Lars,
      Kul grej det där och visst är det en vinnande laguppställning =)

      Ha det gott.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Man får tacka för förtroendet, tror nog detta lag kan ge bra utdelningar :-)

      Radera
    4. Haha, tack för utnämningen och mycket bra skrivet!

      Radera
  5. Petrusko,

    Vi har samma spelsystem som tyskarna hade när de slog ut Sverige i åttondelsfinalen i VM 2006. Då spelade Klose och Podolski längst fram.
    Vi har dig och Sparo. Minst lika bra. Motivation brukar slå klass som bekant.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera