onsdag 6 mars 2019

OLJEbolag och/eller ENERGIbolag?

I december 2018 lyssnade jag, likt envar vecka, på Fill or Kill och i detta avsnitt, numrerat som det 194:e, intervjuades en förvaltare, Dan Lindström, för Proxy Petroleum. Jag har tidigare tänkt att framtiden är grön, aka. "renewables", och att det kommer att vara vind- sol- samt vattenkraft som kommer att står för världens energiförsörjning. Om detta är det nog få som argumenterar emot, men när kommer skiftet att ske? Ja, det kommer inte ske över en natt, utan det kommer att ta en lång, lång tid. Att oljan kommer fortsätta att vara energikällan framför övriga om tio år håller jag mer troligt än det motsatta och att ens våga gissa hur det är om tjugo år låter jag valfri kaffesump avgöra.


I intervjun kommer Lindström att oljan inte skall ses som något som redan är förpassat, utan att de stora oljebolagen är för att stanna. Intressant är de fakta han presenterar som säger att alla av de stora, såsom Exxon, BP och Royal Dutch Shell, spenderar mycket av sin capex i att dels bygga egna kraftvärk som ryms under "det gröna", dvs. sol-, vind- och vattenkraft samt förvärvar bolag som redan ryms inom detta. Faktum är att Shell är de främsta av alla energibolag om detta. Således kan en verklighet där dagens oljejättar även är framtidens jättar, men med skillnad att "olja" har bytts ut mot "energi". Just detta är vad Lindström förfäktar; att se dessa bolag som energibolag, och inte som oljebolag.  

Vid en översyn av dagens stora oljebolag framkommer att de har enorma kassaflöden, varav en majoritet går till att investera i framtida produktion. En capexcykel för dessa är ofta mycket längre än i andra bolag, då det tar lång tid till att leta, som följs av prospektering, därefter borrning, tester, miljökrav/lagar et cetera. Detta tar lång tid och kostar enorma summor. Ett exempel är Lundin Petroleum, som har investerat i cirka 6 år i Johan Svedrupsfältet och först nu kan börja skörda och så sent som för ett par dagar sedan kom Nordea, bolagets positiva aktieutveckling till trots, med en köprekomendation.

Något som alla oljebolag, men även energibolag generellt, är att de har skulder som mer ofta än sällan är högre än 2x EBITA. Emellertid måste detta sättas i relation till såväl lånens utformning (ränta, löptid et cetera) samt kassaflödet. När allt detta studeras i relation till varandra framkommer att skulden inte är lika kraftig som vid att enbart studera skuld/EBITA.

Sedan detta avsnitt har jag följt diverse bolag inom sektorn, men framför allt Royal Dutch Shell, BP och Enbridge. De som "lockar" mest är först- och sistnämnda och detta beror på flera orsaker som jag i detta inlägg inte kommer gå in på, utan det får bli ett eget inlägg.

Det som jag i detta inlägg vill göra är dels att presentera mycket intressanta fakta/åsikter/reflektioner från en som är mycket insatt i ämnet. Likt alltid skall ett källkritiskt öga appliceras och jag skulle kunna lägga upp otaliga fler källor, artiklar et cetera som både talar för, och emot de som nedan presenteras. Har du det minste, bara det allra minsta, intresse av oljan och dess framtid (som absolut inte tycks vara mörk (haha...suck) de närmaste tio åren) samt hur dagens oljebolag är morgondagens energibolag, råder jag dig starkt att läsa dessa två länkar.






??????????

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Har lite poster i "energibolg" själv och följer utvecklingen så mycket jag kan. Hur man ser på oljeindustrin i Sverige jämfört mot Norge är stora skilllnader. Precis som du beskriver så profilerar Equinor(fd Statoil) som grönare och köper in sig i solcellsbolag och liknande. Men trots det så är det väldigt klart att det är ändå olja som kommer vara den klart största inkomskällan i många år framåt. Samtidigt som staten subventionerar gröna projekt. I norge tror man på oljan i många år tillskillnad från sverige, samtidigt som parkeringen utanför jobbet snart till hälften består av elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar.

      Det är synnerligen spännande tider och det jag tror alla är överens om är att olja kommer att tappa för att slutligen försvinna, men det som få är överens om är när, hur och i vilken grad. Energibehovet ökar för varje dag och var skall energin komma från, om inte oljan (nu och kommande åren)?

      Önskar dig allt gott.

      /Sofokles

      Radera
  2. Intressant poäng. Jag tänkte ungefär på det sättet när jag köpte lite aktier i EON som gör en sådan omställning. Omvänt är det inte självklart att all förnybar energi är en ekonomiskt klok investering oavsett miljömässiga effekter. Solenergi är t.ex. starkt konkurrensutsatt med små marginaler, Avanzapodden beskrev detta bra. Vindkrafts lönsamhet beror på vilka led i kedjan företaget arbetar med. Jag har valt Minesto för att de har en patentskyddad unik teknik som kan ta en privilegierad marknadsposition om de lyckas med kommersialiseringen.

    Tänkvärt är också hur andra sektorer drabbas av en peak oil. Norska marknaden är ett intressant exempel där konsultföretaget Multiconsult drabbades markant av nedgång i oljepriset eftersom en betydande om än inte stor andel av uppdragsgivarna kommer från oljesektorn i bred mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren och tack för ditt besök tillika kommentar.

      Du har helt rätt att vilken position som bolaget har i ledet är mycket viktig, vilket bland annat syns tydligt i bolag såsom Vestas och Eolus Vind.

      Minesto har jag enbart sett i förbifarten och då det inte uppfyller de kriterier som jag har i min strategi, har jag ej något uppfattning om bolaget.

      Att säga om hur andra sektorer drabbas kan kort och gott sägas att näst intill en majoritet av alla drabbas, vilket tydligt framkommit då det har varit en stor nedgång i oljans pris.

      Tack för ditt besök!

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera