fredag 23 augusti 2019

Månadsköp - Svolder?


Ännu en 25:e har nåtts, ännu en löning på kontot och ännu en summa för nysparande. Att använda denna summa på, för mig, bästa tillika möjliga sätt är en uppgift som jag ej tar lätt på. Tidigare var jag mer benägen att vara lite mer lättsam med ett tänk á ”det blir nog bra i slutändan”, men så är ej längre fallet. Jag skulle ljuga om jag sa att samma mentalitet är borta, men mindre har den definitivt blivit.

När man tänker efter är det egentligen konstigt att jag, men säkert många andra, som lyckas avsätta en relativt stor del för nysparande ser det hela som ett sorts ”spel med pengar” (vilket det iof är, men jag hoppas ni förstår hur jag reflekterar). Sedan cirka 18 månader tillbaka har jag blivit mycket mer noggrann kring hur jag investerar, dvs. jag är numera mycket mer strikt till de regler samt riktlinjer som jag har skapat. Visst blir det lite ”tråkigare”, men hellre det och att jag upplever mig mer trygg tillika nöjd, än vice versa.

Redan förra året nådde jag ett (utdelnings)mål vilket var hela 2 år före de prognoser som jag skapat och detta utan att bara köpa och inneha högutdelande bolag. Detta har gjort att jag har försökt att ta in mer lågutdelande men snabbare och kraftigt växande bolag. Jag har även fortsatt att se till att viktningen mot investmentbolag är fortsatt hög. Tidigare i år tog jag in Groep Brussel Lambert och förra veckan togs även Wendel in.

Det finns fler internationella investmentbolag som jag gärna ser i min portfölj, såsom Brookfield Asset Management, Eurazeo, men även lyxjätten Essilnor Luxottica och dessa finns just nu på bevakningslistan. Då jag redan äger Brookfield Renewable Partners samt Brookfield Infrastructure Partners kan det te sig mindre klokt att ta in Brookfield Asset Management, men iom. ett ägande av denna ”huvuddel” får jag även med alla andra ben som bär upp detta extremt fina investmentbolag.

Utöver ovan belgiska chokladpralin och franska croissant äger jag även följande investmentbolag:
  • Bure
  • Investor
  • Industrivärden
  • Creades
  • Öresund
  • Kinnevik
  • Latour
  • Decisive Dividend
Öresund, som för övrigt har varit en surdeg detta år, äger cirka 15 % i Svolder, ett investmentbolag som jag gärna ser i min portfölj men där jag är kluven till om jag skall vara nöjd med den exponering som Öresund erbjuder, eller om jag skall direktäga dem. Anledningen att jag vill ha Svolder är att jag har väldigt lite småbolag i min portfölj och här vill jag gärna ha en exponering. Fonder finns, men jag anser att Svolder går före vilken småbolagsfond som helst. Historiskt har småbolag växt kraftigare en det breda indexet och jag tror att så kommer fortsätta vara gällande. Emellertid skall det betonas att historik aldrig är en garant för framtiden, men min uppfattning är att historiken tenderar att om inte återupprepa sig, så åtminstone rimma. 
Källa. Svolder.se 
Just nu, på en kurs kring 107-108 kr, handlas Svolder till en rabatt om cirka 10 %. Denna rabatt finner jag acceptabel och sett till nuvarande pris finns inget som hindrar mig får att köpa en första, av många kommande, post(er). Jag tänker inte ge mig på att spå konjunktur e.d., då det ej tjänar något till, men jag bör ha i åtanke att småbolag alltid straffas hårdare än de större vid nedgångar (emellertid gäller vice versa, vilket är minst lika viktigt att komma ihåg). Just nu är det många som skriker ”varg”, vilket gör det mindre klokt att ta in Svolder. Dock har ”varg” skrikits av många sedan 2009. Därtill har Svolder en fin nettokassa, en mycket erfaren och betryggande ledning med Ulf Hedlundh som, såväl bildligt som bokstavligt talat, pilot, bra och imponerande historik. Det förtroende som jag har för honom kom att stiga än mer då jag hörde honom i Fondpodden, för cirka ett år sedan.

Under alla år som jag kommer att vara nettoköpare kommer det nog hinnas med såväl en som två större och kraftiga nedgångar och att invänta dessa är ekvivalent med ”tajming the market”, vilket jag inte har lust att ge mig an, utan applicerar hellre ”time in the market”.

Min ambition är att äga under en mycket, mycket lång tid och givet hur min livssituation ser ut idag finns inga som helst planer på några försäljningar eller minskningar. Jag hade t.ex. Bure uppe på +75 %, men har ej agerat. Idag ligger jag +49 %, men går med tron utifrån de fakta som jag läser om detta investmentbolags innehav att det kommer att fortsätta att växa. Även en sköldpadda måste ibland stanna upp och inhämta nya krafter.

Jag ämnar reflektera vidare kring OM Svolder skall tas in. Vad anser du utifrån ovan? Blir det ett "onödigt" innehav iom. mitt ägande i Öresund? Tror jag för mycket om Svolder? Har de mer haft "tur" de senaste åren sedan finanskraschen, eller är det ett bevis på bra arbete?

4 kommentarer:

  1. Svolder är nog inget dåligt val. Bygger du upp en position över tid med någorlunda regelbundna inköp där så har jag svårt att se att det inte ska generera en helt ok avkastning över tid. Håller också Hedlundh högt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God dag kära vän tillika ärkefiende (paradoxalt?)!

      Tack för din feedback och jag tror nog att vi till mångt och mycket tänker lika.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Som alltid när man diskuterar en investering är givetvis frågan. Vem skall äga denna aktie? Beskriver man sig själv som en avarage Joe på 33 år och ser sina placeringar på lång sikt finns det ingen anledning att köpa Svolder när man har Öresund i portföljen. Köp JNJ istället finns ju redan i portföljen. Jag letar alltid efter investeringar som sköter sig själv.

    I min portfölj tar Berkshire hand om USA och Brookfield tar hand om Kanada. Gått bra hittills.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likt alltid talar du visdomsord och jag kan meddela att det ej blev/kommer att bli Svolder.

      Istället blev det ett innehav på andra sidan pölen och jag ämnar återkomma om detta. Bolaget är tidigare presenterat på bloggen.

      JNJ, BAM samt BRKB är riktigt fina innehav!

      Önskar dig en avkopplande och härlig lördag!

      /Sofokles

      Radera