tisdag 26 november 2019

Starbucks - uppföljning & inköp

Nedan är ett utdrag från hela det inlägg som jag har skrivit om min uppföljning om/på Starbucks och mitt inköp. Du kan läsa hela inlägget på min "nya" blogg på Trade Venue.
Jag har tidigare skrivit om detta välkända tillika växande bolag, vars varumärke syns på allt fler kaffekoppar för varje dag som passerar. Detta inlägg är att se som en fortsättning på det första inlägget och kommer främst att fokusera på bolagets senaste rapport samt mer kring dess finansiella situation.
Jag håller Warren Buffett högt, men ser honom inte som ett felfritt orakel e.d., utan mer som en förebild på ett rent personligt plan samt gällande analysprocessen. Buffett har vissa punkter/kriterier som han fokuserar på och dessa är:
Ålder på bolaget – det skall ha funnits under en lång tid, då det visar att bolaget klarar av tidens tand.
Förutsägbart – bolagets affärsidé samt produkter skall vara lätta att förstå och det skall också vara något som inte bedöms ändras något radikalt inom en relativt stor framtid.
Långsiktig konkurrensfördel – ger bolaget en stabil tillväxt, vilket allt annat lika även kommer att synas i vinsten och därmed vinst per aktie (VPA).
Starbucks grundades 1971 och har således bevisat sin styrka i flera kriser, såsom den anno 2001 samt 2008. Deras affärsidé är att tillhandahålla premiumkaffe, men även premiumte (framför allt i Kina och i andra asiatiska länder) samt diverse tilltugg, såsom frukosterbjudanden, bakverk et cetera. Fokus ligger dock på kaffe i alla dess smaker tillika former. För detta är kunder beredda att betala allt från $3 till $8. För kaffe! Anledningen till detta är att Starbucks har lyckats etablera sig som ett uppskattat, ”coolt” och mycket ”inne” varumärke. Det bedöms och ses som ”coolt” att komma springandes över Manhattans gator med ena handen i luften kallande på en yellow cab och den andra hårt greppande kring en Starbucks Blonde Caffé Americano.
Läs fortsättningen på inlägget via denna länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar