onsdag 13 november 2019

Tacka sig själv


Många är vi som har som mål att fokusera på utdelningar, om än inte utan att också se till att dessa bedöms som stabila och inte i farozonen att försätta bolaget i en finansiell knipa. Många av oss går också igång lite extra på bolag som handlas till en hög direktavkastning. Förr var denna ett nyckeltal som lockade mig mer än andra, men i takt med vunna lärdomar och erhållna kunskaper har jag kommit att bli mer bred i min analys. Därtill har jag också kommit till en punkt då jag numer fokuserar på bolag med en något lägre direktavkastning, men där utdelningshöjningen samt tillväxtpotentialen bedöms vara desto högre.

Jag går med förvisningen om att enbart fokusera på hög direktavkastning kan visa sig mindre klokt i det mycket långa loppet. Med det sagt tror jag inte att det är dåligt, men jag tror att genom att blanda såväl hög som en kraftigt växande DA kan portföljen frodas väl, likt en Cristal Champagne 2009 Magnum (ja, den står på min lista att dricka då ett visst finansiellt mål nås)

Att investera i bolag som ”bara” har cirka 2 % i direktavkastning kan känns lite… hmm, jobbigt(?). På ett sätt var det en känsla jag hade då jag tog in LVMH för cirka ett år sedan. Dock har detta visat sig vara en av de bästa investeringarna sedan Protector belönade mig med dryga 100 % på ett års tid. Förvisso är LVMH ”bara” uppe med dryga 60 %, likväl är detta en enorm uppgång i ett sådant stort bolag på en sådan kort tid. Utdelningarna i detta bolag växer kraftigt därtill kom det i år en extrautdelning, vilket jag tror få är aviga till.

Ett annat bolag som jag relativt nyligen tog in och som jag skrev en analys om är AO. Smith. Likt LVMH fanns här en liten, liten känsla om ”det är för låg direktavkastning”, men denna var än lättare att besegra då jag en gång tidigare knäckt den likt vore den ett valfritt argument från allas vår Ulla Andersson.

Ett sätt att tänka då sådana här löjligheter gör sig till känna är att tänka om du, om 10–15 år, tror dig mer tacka dig själv för det beslut som du fattade iom. denna investering, eller vice versa. Om du ämnar vara långsiktig, har gjort din research torde denna fråga vara behjälplig, då det enbart tycks råda sig om känslor som hindrar dig. Beträffande känslor har dessa redan gåtts igenom och slutsatsen var (och är) att de bara är, ja, just det; känslor och inte en sanning. 

Att tänka på om du i morgon kommer att tacka ditt jag idag är en bra tankeövning att applicera, detta oavsett om det gäller investeringar eller något annat, såsom att börja studera. ”Kommer torsdagsmorgonens Cristofer att tacka dagens om han släpar sig till sängen nu och inte sitter uppe till småtimmarna?”. Är svaret självklart kan det hjälpa dig i de beslut där du velar.

4 kommentarer:

  1. Hej Sofokles.
    Jag har försökt med balansgången att hitta, enligt gängse synsätt i investerarvärlden, bra bolag med bra utdelning. Jag tvingas tänka lite annorlunda än flertalet eftersom jag har så kort tid på mig att få ihop en väl fungerande portfölj som delar ut hyggligt. Hade jag haft 30år på mig hade jag nog resonerat annorlunda men nu har jag bara 5-6 år kvar och totala tiden 10-11år. Det är inte mycket men jag kommer troligen ändå att nå mitt mål att kunna sluta jobba 3-4 år tidigare än planerat. Förhoppningsvis så får jag ändå leva några år och portföljen kommer att fortsätta generera pengar. För några månader sedan började jag faktiskt att tänka på det där med att ha några bolag som har stabil utdelning men lågt DA ja till och med ett bolag utan utdelning över huvud taget (Balder). Jag tror det blir bra att göra så.
    Som slutkläm så får jag väl så ta och tacka mig själv för kloka beslut men mest nöjd är jag nog ändå över att jag faktiskt började spara och investera alls. Tack PP för att du började investera!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP och Tack PP =)

      Tack att du Tackar dig själv. Tack att du förgyller bloggosfären och Tack för den relation som du och jag har utvecklat.

      Tacksamma hälsningar,

      /Sofokles

      Radera
  2. Kloka ord från er båda! Jag har själv börjat gå samma väg, lägre da o mer stabilitet, tror definitivt det är klokt. Ännu inte tagit in bolag med da=0 men något kommer nog för finns fall som är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för återkommande besök och kommentarer!

      Jag vågar ej ta gift på att min ovan kommunicerade övertygelse är den enda tillika sanna, men jag är mer säker på att "bara hög DA" inte är den bästa strategin. Således väljer jag den väg som åtminstone ger mig mer välmående.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera