onsdag 12 februari 2020

Boken om Stefan Persson och H&M

H&M är ett bolag, en framför allt en aktie, som berör många, ja kanske nästan alla och envar(?). Efter att ha avslutat boken om "Jeffe" på Amazon blev det denna gången "Steffe" och dennes imperium som fångade mitt läsintresse. Efter att ha läst 3/4 kände jag att jag redan nu kunde författa en rad, eller två. Nedan är ett utdrag från hela inlägget som finns på Trade Venue.

ag har nyligen avslutat ett arbetsområde med mina elever i kursen Historia 1b och fokus denna gång var att applicera de källkritiska aspekterna – tendens-, beroende-, tids-, och äkthetskriteriet, och likt alltid är det underbart att se hur kloka, vetgiriga och kunniga eleverna är. Att få se tillika vara en del av utvecklingen hos unga, mogna och mycket kompetenta, för att inte nämna trevliga, människor är för mig ett nöje som dagligen gör att jag går med ett leende till jobbet.
Just detta segment inom historieämnet är inte enbart hängivet nämnda, utan kan och skall alltid appliceras oavsett sfär och sektor. Jag har inte riktigt hunnit klart med boken The Big Boss - Så tog Stefan Persson H&M ut i världen och blev Sveriges rikaste person (Palm & Alsgren, 2019), då det ömsom har varit mycket jobb, ömsom arbete med det absolut sista med boken (observera – det är 99,9 % klart!). Dock har jag hunnit med cirka 3/4 av dess innehåll och kände att jag efter detta redan nu kan författa ett par rader med mina tankar.
Må dagen bli dig god och Jupiter stå dig bi.
/Sofokles



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar