fredag 13 mars 2020

Tankar som uppkommer

Idag skriver jag om tankar som kommer i tider likt dessa. Hela inlägget finner du på denna länk (inga affiliate e.d.). Nedan är ett kort utdrag.

Få, om ens någon, är eller har blivit berörd av nuvarande börssituation. Vem hade kunnat tro att anno 2020 skulle bjuda på att ett helt land försätts i karantän och att svenska staten förbjuder folksamlingar med över 500 deltagare? Vem hade trott att Opec+ skulle bli så osams som man idag är och vem hade trott att FED skulle sänka räntan med 50 bsp? Vem hade trott att flyg mellan Europa och USA skulle stängas ned för en månad och att Danmark skulle stänga de flesta institutioner?
Under veckan har jag vare sig ökat, hyvlat, köpt eller sålt. Förvisso har en tanke vuxit inom mig att ta hem och säkra vissa vinster, såsom i Bure och Castellum. Emellertid har jag valt att inte agera på dessa tankar, utan istället har jag bemött dem med ifrågasättanden:
  1. Vad är syftet med placeringen?
    Att dessa bolag skall få mitt investerade kapital att, via såväl värdetillväxt som utdelningar, växa.
     
  2. Vad är din placeringshorisont?
    Minst 20 år och kanske kommer jag aldrig ta av dessa byxor av guld, för att parafrasera Lundgrens alster Pojken med guldbyxorna

Läs vidare på denna länk. Nej - inga affiliates e.d.
Allt gott!
/Sofokles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar