torsdag 18 februari 2021

Nintendo - uppföljning

 Jag har tidigare skrivit om Nintendo (2020-05-11 samt 2020-07-22) – det japanska bolaget som började som ett kortproducerande bolag vars affärsidé var att producera och sälja spelkort á la Pokémon. Detta var emellertid 1889 och sedan dess har mycket vatten runnit under bron. Idag är det få som inte vet vad Marios fader sysslar med – nöje och konsumtion inom gaming/tv-spel.

Jag är född på 1980-talet och således har jag fått min beskärda del av Marios, Zeldas och alla andra underbara karaktärers äventyr på såväl 8-bit som 16- och 64-bit. Därefter kom jag att konvertera till Playstation (vissa avvikelser med att spela igenom diverse Zeldaspel på 3DSXL) och var denna konsol trogen till cirka 2 år sedan, då jag återvände till Nintendo Switch. Jag ville då få klara av Breath of the Wild samt visa vännerna att gammal är äldst i Mario Kart och Bomberman.

Medan Nintendo U blev ett misslyckande har Switch kommit att bli dess antonym. Förvisso kom denna konsol sent i ”förra” konsolcykel, vilket torde kunna förklara varför det har blivit några extra enheter som sålts – PS4 och Xbox One hade då funnits i flera år och var inte längre ”det nya, coola och senaste”. Spel som Animal Crossing, Smash Bros (googla gärna youtube-klipp på mästerskapen i detta spel…), Zelda, Super Mario med mera är sådant som varje ny generation, och då menar jag inte konsolgeneration, växer upp med. Jag vet att mina vänner sitter och spelar flera av Nintendos guldkorn med sina barn och jag är övertygad om att jag kommer att göra detsamma om/när jag får lyckan och nöjet att bli far.

Läs vidare på Trade venue. Likt alltid finns inga affiliate e.d.

Jag vill passa på, såhär i bokrea-tider att nämna att du nu kan köpa Börspsykologi för 129 kronor i förlagets shop. Vill du läsa utlåtanden, omdömen och recensioner finner du dem på denna länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar