söndag 21 februari 2021

Öppet brev till dig som investerade i Gamestop och/eller AMC

 Jag vill börja med att poängtera att jag inte dömer, ej heller ämnar att på något sätt kritisera ditt förfarande om du är en av de som investerade i GME och/eller AMC på nivåer långt högre än de som råder idag. Jag ämnar inte heller att göra mig rolig över det beteende som kom att visa under resan upp kom att visa samt det som andra kom att visa på fallet ned. Jag ber dig att läsa dessa rader med ett öppet sinne och med vetskap att det jag vill är inte att hämma dig, utan istället främja att du inte lämnar börsvärlden och allt det goda och nyttiga som kommer med att de facto investera. Se inte din ”investering” i GME/AMC som ”det här med börsen var inget för mig”, eller ”jävla börs. Allt är fuffens. Fy f*n för den. Vilket j***a lotteri” e.d. Se det istället för vad det är – en källa och en nyckel till utveckling. En nyckel till att dra lärdom, utvecklas och bli bättre. Det är detta som karaktäriserar ett dynamiskt mindset. Som bekant föddes inte Tiger Woods som ett golfproffs, eller hur? Tro tusan att det ligger tusentals timmar, motgångar, misslyckanden et cetera bakom.

Att investera är inte att läsa ett inlägg på facebook eller på någon annan social plattform, där längden på det skrivna sällan överskrider längden på en tidningsrubrik. Att investera är inte heller att köpa och sedan tro att aktien ska stiga i värde. Detta är mer signumet för att spekulera. Det behöver inte – och är inte – svårt att investera, i alla fall inte på ett sätt där du kan nå bra avkastning utan någon nämnvärd ansträngning. Indexfonder och investmentbolag, såsom Investor och Svolder, har historiskt visat sig vara en guldgruva för alla som valt att investera i dem och väldigt lite talar för att detta inte heller kommer att gälla i framtiden. Okej – du är ju inte ”Warren Buffet”, eller någon annan ”viktig person” i dina sociala medier som kan ”skryta” om sina ”fina” och ”exotiska” investeringar, men livet handlar inte om detta. Låt de som vill mäta sitt könsorgan göra det och gå med ett lugnt medvetande om att du har en stabil portfölj som kommer göda din ekonomi. Tribalismen lämnade vi för länge, länge sedan och därför finns inget som helst fundament för att lockas med av FOMO. Du behöver inte, måste inte, jämföra dig och basunera ut: ”Hallå – titta på mig! Jag investerar i X, precis som alla andra. Titta på mig kära flockmedlemmar – jag följer er och således tillhör jag väl er flock? Eller hur? Snälla!?”

Läs vidare på Trade Venue. Likt alltid är denna och övriga länkar fria från affiliates.

Jag önskar dig en skön, slapp och avkopplande söndag!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar