söndag 24 oktober 2021

A Tale of Two Cities – The Swedish Version

 ”It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness…” (Dickens, A Tale of Two Cities)

Ibland undrar jag om jag lever i ett annat land, eller om jag har en förvrängd uppfattning om den verklighet jag dels upplever mig se, höra och visats i, dels den jag får läsa mig till. Natten till fredagen den 22/10 skedde ännu en dödskjutning och denna gång inte i ett ”särskilt utsatt område”, utan i Hammarby Sjöstad. Kristersson uttalade sig och beklagade, såklart…, det hemska och sade att ”vanligt folk” nu är drabbade. Genast fick han mothugg från V och S, som anser att han med uttalandet ser alla som bor i förorter som ”annat folk”. Ja, det gäller ju att alltid hitta något att angripa på, men här blir det bara löjligt. Vad som är tragikomiskt i sammanhanget är att när S och V använder sig av ”vanligt folk”, som i meningar såsom ”vanligt folk har inte mer än 100 000 kr” e.d. så är det absolut inte som att de nedvärderar alla oss som har just mer än denna summa. Är jag, du och alla andra som sparat, investerat och tagit ansvar för vår ekonomiska situation att betrakta som ”annat folk”? Kanske till och med oönskade? Sådana som ska… hmm, straffas?

Läs vidare på Trade Venue. Då det är söndag önskar jag dig en slapp avslutning på helgen.
Allt gott!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar