fredag 15 oktober 2021

Nintendo – eventuella hot

 Jag har tjatat om Nintendo sedan mars 2021, då jag började att köpa in mig. Sedan dess har kursen sjunkit. I sin senaste rapport, som jag skrev om, kommunicerade bolaget en minskad guidning för det kommande året och siffrorna visade även en försäljningsminskning jämfört med samma period föregående år. Dock är sistnämnda inget som ska ses som alarmerande med stort ”A”, då 2020 var, som bekant, coronadopat likt för många andra spelbolag. Den nedjusterade guidningen är förvisso inte rolig att ta del av, men det ska då även påpekas att Nintendo är kända för att alltid räkna med det värsta och sedan levereras ”högt” över detta.  Med det sagt måste man hålla koll på att EBIT(A) inte fortsätter minska.

Bolaget har under de senaste åren blivit mer och mer duktiga på att bygga och stärka sin digitala plattform och med det ett eget sorts ekossystem, där ditt Nintendokonto länkas till alla dina Nintendokonsoler (Switch, mobil, 3DS et cetera). På plattformen kan du köpa spel och sparutrymme och så vidare, precis som du kan på Xbox (Microsoft) och Playstation (Sony). Övergången från att ha sålt mest fysiska exemplar till att nu sälja digitala sådana har lett till att bolagets bruttomarginal har ökat och den positiva trenden ser ut att fortsätta. Dock finns här ett ”hot” som man som investerare bör vara uppmärksam på. Det är ej stort, likväl närvarande. Detta blev mig uppmärksammat då jag läste på ett forum på en spelsajt (minns, tyvärr, ej vilken).

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en trevlig helg!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar