tisdag 21 december 2021

Något att prata om vid julbordet – SR & "Enterprise Agile Coach"

 Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, gråta eller skratta. Jag vet inte om SR (Sveriges Radio) menar allvar, eller om de har iscensatt ett på tok för tidigt (eller sent?) aprilskämt. Jag hoppas att det är sistnämnda, men upplever ändå att sannolikheten talar mer för förstnämnda, dvs. att de menar allvar.

Buzzwords kommer och går. Just nu är b.la. ”metaverse” i ropet och något som har existerat de senaste par tre åren är även ”agil”, som ännu inte finns i SAOL eller SAOB. Kanske vill Den Svenska Akademin, i sann Olof von Dalin-anda (läs gärna delar ur tidskriften Then Swänska Argus från 1700-talet), motverka för mycket influenser från det brittiska språket? Oavsett finns ordet inte agil i någon ordbok, utan det närmaste vi på svenska kommer är ”smidig”.

För ett par veckor sedan kom en platsannons ut på Sveriges Radio, där de eftersöker en Enterprise Agile Coach. Okej… de söker alltså efter en person som arbetar på företag och som är beredd att vara en smidig ”tränare”, eller kanske bättre ”mentor/översiktsansvarig”. Första frågan som kommer – finns det något bolag eller någon arbetsplats som inte söker efter personer som är smidiga och anpassningsbara? Finns det något bolag eller någon arbetsplats som egentligen har en klar och tydlig definition av hur de ser på ”coach”? Det må låta ”coolt och innovativt”. Kanske även lite ”ungt och fräscht”, men det är enkom ord och enkom ord. När jag läser sådant likt detta ser jag framför mig tant Agatha som klär och sminkar sig likt vore hon 15. Samma innehåll men annan skrud. Lyft på kjolen och det kommer inte vara något nytt.

Läs vidare på Trade Venue. Med tre dagar kvar till dopparedagen vill jag önska dig en underbar jul!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar