torsdag 6 januari 2022

Människans (eventuella) undergång – dessa bolags guldgruva?

 Återkommande läsare vet att jag har en fäbless för dystopier. Jag hoppas såklart inte att de slår in, likväl lockas jag av de alternativa världar de skildrar. Böcker såsom VägenVi1984Farenheit 351Clockworth Orange med flera är böcker som inte bara skänkt mig en skön litterär upplevelse, utan även många givande tankar.

Tidigare har vi kunnat läsa om Kina och dess ”1-barns”-politik. Detta är numer att betrakta som gammalt och faktum är att deras befolkningsökning har tappat den uppgående trend som förr fanns.  Det är svårt att fullt ta in vad detta betyder, men reflektera över det faktum att det kan bli två till tre generationer där det är färre arbetsföra kineser som ska arbeta och finansiera den äldre befolkningen. Även om det ej är samma situation i Sverige ser vi även hos oss hur skatterna ej räcker till för den förstklassiga välfärd vi historiskt har haft. Om det beror på inkompetenta politiker eller icke är en annan fråga, men jag tror de flesta ser/inser att det måste till mer kapital för att alla ska ha en bra välfärd.

Läs vidare på Trade Venue och hoppas nu du är utvilad för en sista arbetsdag denna vecka.

Må väl,

Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar