lördag 29 januari 2022

Nintendo - inför rapport 3/2

 Jag ska snart ge mig an Nintendo, men vill såhär i inledningen dels säga "hej", dels berätta för dig som frågat om/letat efter min första bok, Börspsykologi - så blir du en bättre investerare, men sett att den för tillfället är slut. Förlaget har nu gjort det möjligt att förköpa och beräknad leverans är kirng den 14-17 februari. Du kan såklart även välja "meddela mig" på Adlibris, Bokus eller andra återförsäljare. Jag är ledsen för att det dröjer, men vi ser här hur utbud av materiell, ökad press, efterfrågan på tryckerier samt fraktproblem skapar en mindre välsmakande cocktail. Jag bad även förlaget justera priset, trots högre omkostnader för tryck, löner, materiell mm. för att i alla fall på något sätt "kompensera". 

Så... äntligen lite "[It's] Mario time".

Jag har flera gånger skrivit om Nintendo, som jag började investera i strax innan sommaren och därefter skalat ned mig i. Trots positiva spelsläpp samt en mycket fin pipeline för 2022 har aktien inte återtagit mycket av den nedgång som den har haft. Dock bryr jag mig föga om det, för givet de försäljningssiffror vi har fått ta del av samt det faktum att antalet användare/konsumenter ökar bedömer jag det som att aktiekursen för eller senare kommer manifestera detta. Kan jag under tiden fortsätta öka till ett P/E 13 klagar jag inte. Det ska dock understrykas att den senaste tidens uppgång har gjort det nyss nämnda 13 till 15, likväl är det lågt om en mer genrell, men ack så ofta missvisande, relativitetsvärdering med konkurrenter såsom Sony, Blizzard (snart "Microsoft") med flera. 

Läs vidare på Trade Venue och då det är helg önskar jag dig en härlig sådan.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar