lördag 19 mars 2022

Vikten av idé- och kulturhistoria

Ännu en fredag, ännu en helg. Ännu en solig dag, ännu en dag när allt är BRA. Kanske är börsen upp, kanske ned. Kanske är börsen upp, men din portfölj ned? Kanske vice versa? Ännu en gång – det handlar inte om dagsaktuella värden. Inte heller om hur värdena utvecklas vecka till vecka. Nej, det rör sig istället om år. Bolag som växer gör det inte över en natt. Det tar tid, precis som det gjorde för dig när du var yngre och mindre.

Då och då får jag frågor där skribenterna undrar om jag kan ge förslag på bra böcker om ekonomi i dess allmänhet, men i ett historiskt perspektiv i synnerhet. Jag brukar då svara att jag råder alla att läsa brett och inte alltid (och bara) fokusera på ekonomi. Ekonomi är världen och världen är ekonomi. Utvecklingar som vi ser och uppmärksammar i vår vardag, såsom streamingtjänster, kaffemaskiner et cetera är alla förknippade med bolag och därmed ekonomi. Men de hade inte kommit till om inte X inträffat. Och att X inträffade beror på att Y inträffade. Och så vidare.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig allt gott och en underbar, avkopplande helg! Själv ska jag vila inför nästa veckas boksläpp.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar