torsdag 30 juni 2022

Det tar vi efter semestern…

 Att tro och gissa är två ting att handskas extra varsamt med. Rätt använt kan de vara din främsta allierade, fel använt din värsta fiende. De är sannerligen ett tveeggat svärd. Det finns de som omskrivs som analytiker i allmänhet, men prognosmakare i synnerhet. Deras prognoser är inget annat än gissningar. Förvisso skapade på faktiska underlag, likväl gissningar. Oavsett hur påläst han, hon eller de är kommer de aldrig med hundra procents sannolikhet veta exakt vad ett utfall ska bli, ty kunde de det skulle de nog äga såväl en som två Söerhavsöar.

När jag tänker på prognoser och estimat, som ännu en gång är gissningar, om än iklädda lite mer… hmm, finare och akademiska begrepp, återkommer jag alltid till en gåta från Tren Griffins bok Charlie Munger – The Complete Investor (en bok jag f.ö. varmt rekommenderar och som jag själv har gjort till en bok jag återkommer till vid varje semesterstart):

”Charlie Munger, the Easter Bunny, Superman, and a successful forecaster of an investment bank find themselves in their own corner of a large square-shaped trading floor. In the center of the room is a large stack of $100 bills. If each of them starts racing toward the center of the floor at the same time, who gets the money? The answer is Munger, because the other three don’t exist!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar