lördag 2 juli 2022

Andra delen från Spargeneralen

 Nedan text är från allas vår Spargeneral. Jag har enbart copy&paste till bloggplattformen. Jag vill tacka Spargeneralen för hans såväl tid som energi.

I mitt tidigare gästinlägg skrev jag lite om min investeringsfilosofi och om min största portfölj (multiasset). I detta inlägg tänkte jag skriva om min aktiva handel med min näst största portfölj.

I min aktiva handel varierar det ganska mycket hur länge jag håller en position, men allt mellan 2 veckor till 12 månader är normalt. Man skulle kunna klassa handeln här som “swing trading” och “position holding”. När jag handlar mer aktivt använder jag främst handelsterminalerna på CMC markets och IG markets. De har ett stort utbud av bl.a ETF:er som inte finns tillgängliga via de vanliga mäklarna. Man har dessutom tillgång till hävstång om man önskar det. Nackdelen är såklart att det inte är ISK, men å andra sidan kan man göra avdrag för förluster och deklarationen sköts automatiskt.

Tanken är att jag en dag i framtiden ska ha ca 50 % passivt (i form av den portfölj jag skrev tidigare om), medan 50 % ska vara mer aktivt, i form av en sådan här portfölj. Om eller när jag blivit tillräckligt bra på detta kommer förhoppningsvis den “överavkastning” som jag ev. lyckas skrapa ihop i den aktiva delen att successivt flyttas till den mer passiva delen, till skillnad från idag där jag fyller på stora portföljen uteslutande via månadssparande.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en slapp, avkopplande och härlig helg. Laga något gott och umgås med nära & kära.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar