tisdag 16 augusti 2022

Trenden är upp – ja, men…

 Jag är en optimist, vilket jag flera gånger återkommit till. Jag tror på människan och hennes förmåga att finna lösningar på de mest svåraste problem. Ibland går det snabbt och relativt friktionslöst, ibland vice versa. Emellertid nås alltid, på det stora hela, ett positivt resultat.

Samma med börsen som helhet och som ett aggregat av de bolag som ständigt förmår att anpassa sig – den långa trenden är alltid upp, men ibland går det allt annat än snabbt. Lika sant är att det inte är en naturlag att uppgången ska ske friktionslöst, eller smärtfritt. Gudarna ska veta att vid varje köpare finns en säljare och vid varje säljare finns en köpare. Det är inte ett nollsummespel; ty det finns alltid en vinnare och en förlorare. Ibland är den kortsiktiga vinnaren den långsiktiga förloraren, ibland tvärtom. Och ibland är den kortsiktiga förloraren även den långsiktiga dito.

Läs vidare på Trade Venue - jag önskar dig en slapp tisdag och en fortsatt god vecka.

/Cristofer

2 kommentarer:

  1. "Det är inte ett nollsummespel; ty det finns alltid en vinnare och en förlorare..."

    Jag tror att du har missförstått termen eller råkat skriva fel. Ett nollsummespel med två spelare har alltid en vinnare och en förlorare.

    //anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Helt rätt! Mycket klantigt av mig och får jag ursäkta mig med "solsting"? ;)

      Klantigt och jag ber om ursäkt. TACK!

      Mvh

      Radera