onsdag 16 november 2022

Castellum pausad utdelning - en historisk allegori

 Anno 2016 skrev jag en historisk allegori som behandlade den just då kommunicerade utdelningssäkningen från Industrivärden. Jag finner densamma vara lika talade då som idag, men istället för Industrivärden och Lundbergs byts Castellum och Akelius in. Läs nedan men byt ut nyss nämnda bolag och individer.

 
"In the end, a spartan's true strength is the warrior next to him. So give respect and honor to him, and it will be return you..." Kung Leonidas, 480 f. kr.


Rapportsäsongen går mot sitt slut och vi har fått ta del av såväl bra som dåliga rapporter; utdelningshöjningar och utdelningssänkningar. Vad gäller det sistnämnda är det hos många i allmänhet men hos utdelningsinvesterare i synnerhet likställt med oro, ångest och bekymmer. En sänkt utdelning kan bero på många orsaker, såsom att ett bolags vinst sjunkit, att bolaget ämnar expandera eller att man ämnar investera. Det kan också handla om att bolaget vill sänka sin skuld/belåning, om det nu har en sådan. Det sistnämnda gäller bland annat Industrivärden, som, med Lundberg i spetsen, sänkte sin utdelning med drygt 20 %. Detta fick många investerare att dra öronen åt sig och av de bloggar jag ögnat igenom är det många som valt att minska därtill sälja av hela innehavet. Om detta tillvägagångssätt är det rätta att göra låter jag förbli osagt, då vi alla investerar utifrån våra egna kriterier, mål, tidshorisonter et cetera. Dock vill jag säga mitt i denna diskussion och det är att man bör se längre än bara 1 år. Ämnar man bygga en pengamaskin och ha innehavet tills "death do you apart" måste man räkna med såväl utdelningssänkningar, korrektionen, sättningar som höjningar, race och uppgångar.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en slapp lillördag!

OBS - just nu har PUG Förlag sin "Black Week"-REA. Här finner du mina, sagt med största ödmjukhet, och många andra intressanta och spännande böcker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar