onsdag 2 november 2022

Lär dig och döm inte katten redan vid dess första morrhår

I väntan på FED… Läs och lyssna till det igen. Medan vi som små satt som uppspelta duracellkaniner på såväl den ena substansen (sega skumtomtar – vad trodde du?) som den andra (julmust – ännu en gång; vad trodde du?) dagen för dopparedagen är det nog flera som sitter och inväntar vad FED kommer säga om kommande tider. Blir det 75 punkter? Och kommer de kommunicera mer mjukt inför framtida räntebesked? Ingen vet och allra minst jag. Istället fokuserar jag på bolagen och hur de går samt förhåller sig till en alltid föränderlig värld.

Jag lyssnade idag på det senaste avsnittet av Börspodden – samma podd jag blev roastad i för två veckor sedan – och fick roliga och intressanta dryga 50 minuter tillsammans med Dagens Industris nyhetsankare Gabriel ”snyggast och ’coolast’ klädselpå hela DI:s redaktion” Mellqvist. I diskussionen med John ”hejrååååååå” och Johan Dr. Baise Isaksson diskuterar Mellqvist att man ibland bara måste våga investera och sedan i allmänhet lära sig, men av snedgungorna i synnerhet. Jag håller med om vikten av att konsekvent lära sig samt det Mellqvist flera gånger återkommer till: för han är aktieinvesteringar inte primärt drivet av att öka mängden pengar på kontot (även om det, såklart, är en uppskattad bieffekt), utan att istället lära sig om allt och inget och därmed utvecklas som en människa.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig av avkopplande lillördag.

/Cristofer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar