lördag 7 januari 2023

Hur jag allokerar mot läkemedel, biomedicin etc.

Att ha en exponering mot läkemedelssektorn bedömer jag vara klokt. Dels är den relativt ocyklisk, dels kommer den alltid vara essentiell för människan och mänskligheten. Oavsett besvär, sjukdom, diagnos eller dylikt måste en ständig utveckling ske av läkemedel och detta kommer inte ändras och bli mindre framgent, snarare tvärtom och framför allt då vi blir äldre och äldre. Med det kommer hälsa i största allmänhet att bli extremt viktigt.

Jag tror mig inte kunna denna bransch eller sektor likt vore jag en doktor eller biomedicinforskare (eller användare á la ”den gamla goda tiden” av gamla aktieforumet på Avanza). Jag är på lekmannanivå och kommer så vara framöver. Det krävs enorma kunskaper för att fullt ut förstå ett läkemedelsbolag och således är jag mer ”naiv” och godtrogen i mina investeringar här. Ömsom går jag på historik och allt jag bedömer mig förstå när jag läser rapporter, analyser samt extrema aktörers texter, ömsom söker jag bolag som har flera olika ben som de står på och således inte är utlämnade till endast ett läkemedel eller dylikt. Oavsett dessa ansträngningar är det svårt att verkligen förstå ett visst preparat eller hur stor sannolikheten för att medicin X kommer klara fas 3 och så vidare.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en fortsatt(? avkopplande lördag och hoppas du gör det DU vill göra (inte vad andra anser att du ska göra). 

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar