söndag 29 januari 2023

Vecka 4: Intrum, Nordic Paper & V.F. Corp

 Det har varit en tämligen intensiv helg som ägnats till nuvarande bokmanus. Att läsa, läsa om, eventuellt korrigera, läsa om et cetera tar sin beskärda tid. Enformigt? Jag känner inte det, för dels upplever jag att skrivande (och därmed reflekterande), dels meningsutbytanden med både förlaget och tacksamma bollplank är utvecklande och berikande.  Jag brukar ofta ha lite bakgrundsmusik och ofta, men inte alltid, antingen Hans Zimmer. Volymen är näst intill på mute, likväl har nämnda musikfilmskompositörs senaste samarbete med The Disrupted Collective varit en njutningsfull stämma. Har du ej lyssnat på det och gillar Zimmers musik är det en stark rekommendation, speciellt de tre delarna från Lejonkungen.

Intrum

Nåväl – nog om kommande bok. Under den gångna veckan (vecka 4) har flera bolag rapporterat, men än fler kommer rapportera kommande två. De bolag som överraskade mig mest var Intrum samt Nordic Paper. Beträffande Intrum (länk till rapport), som jag upplever flera småsparare (dit jag räknas) har positioner, blev jag lite besviken att de behåller samma utdelning som för räkenskapsåret 2021. Jag hade gärna sett att de minskat nämnda och istället fokuserat på att arbeta ned sin höga skuld. Absolut täcker kassaflödet utdelningen, men det är en stor risk att ta om detta skulle minska. Som bekant kan saker som man ej räknar med – s.k. svarta svanar – inträffa och risken är då att ledning, styrelse samt aktieägare står med skägget i brevlådan.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en avkopplande söndag och att kommande vecka är dig berikande.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar