tisdag 30 juli 2024

The Italian Sea Group – jag fortsätter lockas till havens Ferrari

 Tidigare i våras, den 23 april, skrev jag om det italienska bolaget The Italian Sea Group S. p. A. Där och då kostade en aktie €9,34 och sedan dess har den såväl varit uppe på €10,10 för att nu harva kring €9,15 (P/E ca 13,5). En del av fallet måste härledas den utdelning som avskildes under maj, medan resten mer beror på dels makro och vad det nu än är som alla spågummor och gubbar finner i sina teblad, kaffesumpar med mera. Jag har nämligen svårt att se hur kvartalsrapporten från den 15 maj kan ha haft en sådan signifikant negativ påverkan, men kanske har jag svårt att dra de inferenser som andra tycks dra? 

Det första kvartalet var starkt, framför allt när det sätts i relation till dåvarande och till stor del även nuvarande makroekonomi. Omsättningen ökade med 12 %, från €85,2 miljoner till €95,6 miljoner. Vidare ökade EBITDA till €16,1 miljoner, motsvarande en ökning om 16,6 % från tidigare €13,8 miljoner. Den viktiga EBITA-marginalen ökade med 0,6 procentenheter och uppgick per kvartalets avslut till 16,6 % (16,2).

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en härlig eftermiddag.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar