söndag 12 oktober 2014

Ebola i USA = Sjunkande index = köplägen?

Har tidigare läst mycket om McDonalds, Coca-Cola samt AT&T. Alla är välskötta bolag och alla har fin och ökande utdelning, vilket aldrig är fel.

I dagens DN, Aftonbladet (förlåt mig, men ibland måste man även titta i den blaskan) står det om ebolalarm i USA. Kommer en oro att sprida sig av detta? Kommer kurserna att smittas? Om de gör det kan köptillfällen yttra sig. Frågan är då om och vad att köpa? Varför?

Som jag nämnde tidigare funderar jag på Starbucks men har mer och mer kommit att begrunda kring McDonalds. Till skillnad från Starbucks har de redan gjort sin stora spridning men vad som jag gillar är deras förmåga till innovation . de vet att de har en stark konkurrent i Starbucks och försöker nu att utveckla en caféverksamhet på sina restauranger. Rent prismässigt slår de nyss jämförda bolag.
Vad gäller utbud är Starbucks starkare, vilket är fullt begripligt då de är en renodlad caféverskamhet.

Likaså tror jag att gäster som brukar gå till "donken" för deras fettdrypande produkter nog kan tänka sig att även förtära eftermiddagens fikastund på samma ställe. Som företag visar McDonalds att man vill kunna erbjuda sina kunder allt de önskar. Dock är frågan om McDonalds någonsin kommer bli ett "fika-hak". För mig är detta oväsentligt, jag ser en stark konkurrent till Starbucks (som även slåss med b.la. Waynes coffe m.fl.) som har stor potential att lyckas.

Det finns massor att säga om McDonalds som företag men faktum är att de gång på gång visar på fina siffror samt bra företagsledning.

Vad säger ni? Är McDonalds intressant till dagens nivåer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar