söndag 26 oktober 2014

Öka eller inte öka? Girighet eller sunt förnuft.

Helgen har ägnats åt matlagning och plugg...på tok för mycket av det sistnämnda men jag har enbart mig själv att skylla att försätta mig i den situationen.

Många tankar har ägnats till ett eventuellt nytt inköp. Bonheur har en mycket inbjudande kurs, och ses som ett bättre alternativ än Fred Olsen Energy, som dalar (vilket även BON gör).

Oljan har sjunkit markant sedan ett par veckor tillbaka och frågan är om "the bottom is nådd" eller om vi inte ens sett den än? Skulle önska mig en spåkula just nu!

Bonheur har rapport kommande fredag, dvs den 31/10. Det känns vågat att ta en position nu, men likaså är risker något man måste ta för att öka portföljens värde. Dock, genom att vara påläst kan man minimera riskerna och är man långsiktig har man lättare att tackla nedgångar, så länge man anser att det substantiella inte ändrats.

En annan tanke är att hålla till nuvarande innehav men öka i Vardia. Frågan som kommer här är ifall jag är för ivrig, dvs. bör jag avvakta och vänta med detta? Ca 1månad kvar till deras rapport (se tidigare inlägg) och jafg står fast vid min tro att 30NOK bör vara kurs innan denna.

Att sprida inköp är bra, men jag är "rädd" för att Vardia kan skjuta i höjden vilken dag som helst. Dock, då jag redan har en position kanske jag bör vara "lugn" och tänka på mina tankar att öka som ren girighet? Eller är de befogade? Det skiljer ca 2 NOK till den kurs Vardia hade innan börsdippen, dessa 2 NOK är ett par (lockande) procent. Sedan är det viktigt att det alltid kan gå åt andra hållet och då är de där extra procenten inte roliga att titta på.

Önskar att Freud var här och kunde göra en psykoanalys av mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar