måndag 10 november 2014

Akelius preferensaktie samt nygammalt inköp

En händelserik dag har nu avslutats. Jobb 08-17:00, plugg, middag och sedan plugg. En typisk vardag för mig. Dock, jag klagar inte, i alla fall inte så ofta. Det är självvalt och jag ser det som en investering i mig själv. Klarar jag mina studier har jag skapat mig själv många möjligheter vad gäller val av jobb samt lönepåverkan.

Denna kommande fredag, mellan 14-19:00 skrivs det en tenta i Växjö och jag hoppas att de fixat skönare stolar än senast. Senast fick jag träsmak redan efter 2,5 timmar...

I mitt senaste inlägg skrev jag om Akelius pref.aktie, som jag ser som en stabil aktie i portföljen med tanke på dess riskspridning samt fina utdelning. Idag införskaffades 105 stycken aktier i bolaget. Detta ger en utdelning på 525 kr vid varje kvartal.
Så länge räntan är låg och inflationen inte ökar ämnar jag behålla denna aktie (förutsatt att inget substantiellt förändras).

Jag tog även beslutet att, på nytt, våga köpa Bonheur, som jag anser vara (mycket) undervärderat. Ni som läst tidigare inlägg vet att jag köpte denna aktie för en vecka sedan, men efter en artikel på di.se om oljans kraftiga nedgång strax innan DJ stängde, valde att sälja dagen efter i callen. På ren svenska kan man säga att jag fick "kalla fötter", vilket inte är en bra egenskap som investerare. Jag hade gjort min läxa, analyserat bolaget och kände mig tillfreds med mitt köp. Varför jag sedan fick "shit-pommesfrit"-känslan vid Di:s artikel kan jag ej svara på. Som min goda bloggkamrat "vägen-till-frihet" sagt är långsiktighet en investerares bästa vän (okej, han har inte sagt det med den ordalydelsen, men meningsalydelsen är densamma) och det är i individuella mentala krissituationer man måste vara snabb med att intala sig detta. De pengar jag investerar är pengar jag inte har "behov" av på en mycket lång sikt. Således kan de ligga och skvalpa. Teoretisk kan jag reglerna: nedgångar är din bäste vän; följ inte flocken; se köplägen där andra ser säljlägen; glöm inte mjölken...hmm. fel bloggforum, sorry! Hursomhelst, att känna sig själv och vara trygg i sin analys är det viktigaste. Är man det kan man sova gott och veta med sig att så länge inte WW3 e.d. startas har du en stor möjlighet till fin avkastning.

Således, ni får ursäkta utsvävningen ovan, blev det ett inköp av 270 st aktier i Bonheur till kursen 87 NOK. Handen på hjärtat är jag ändå nervös i detta ägande. Inte för att jag tvivlar på bolaget utan för att oljan generellt ligger under en piska ingen tycks förstå sig på. Det finns inget/lika mycket som talar för ett ras som uppgång för oljan. Dock, fortsätter oljan att, sakteligen, återhämta sig ser jag en målkurs på ca 95 NOK.

För er som vill läsa mer om Bonheur rekommenderar jag b.la. lundaluppens blogg (May he rest in peace!), Vägen-till-frihet samt långsiktig investering.

Nu är det inte mycket likvider kvar. Dock ämnar jag att föra över mer från mitt sparkonto, men detta kommer jag inte göra denna månad. Vill först se hur det blir med regeringens budgetförslag och alliansens svar. Likaså ska man sprida inköpen; vem vet när ett inköpsläge kommer?

Slutligen gläds jag med Vardia idag. 106 MNOK blev månadsförsäljningen för oktober och kursen regerade positivt. Nu är jag spänd på rapporten den 19/11.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar