fredag 7 november 2014

Do I got what it takes? Do I? DO I?!

Ännu en vecka har gått och saker har hänt. För det första har jag haft en vecka hemma, då jag mer eller mindre blivit beordrad ledighet, då jag enbart haft 2 veckors ledighet sedan sommaren 2013 (kanske kan det vara som så att arbetsgivaren inte är så sugen på att betala övertid?).

Jag har ägnat tiden till att studera samt att följa börsen. Jag har upptäckt att när jag är "ledig" har jag svårt att fokusera på studierna. Trots att jag ämnar vara lång i minna innehav kollar jag ändå di.se samt mitt konto ca 1ggr/h. Jag försöker hålla mig från detta, men ändå är det som ett "tvång". Jag är en man/kille (28år, vad är man då?) som gillar att ha kontroll och vetskap. När det gäller börsen är det kanske svårt att ha "kontroll" men man kan ha vetskap. Dock, det är inte sunt att ständigt kolla kursrörelser och sedan upptäcka att den kvalitetstid man har till studier helt plötsligt försvunnit.

Denna vecka har två...hmm, nej tre, händelser vad gäller väskan inträffat. För det första har Amhult försvunnit, då jag tror den kommer sjunka under mitt GAV inom en snar framtid. Jag kände att jag kan ta chansen att sälja med (liten) vinst och köpa in mig igen. Rapporten var mer eller mindre ett sömnpiller men, enligt mig, under det marknaden väntat sig. Förvisso dumt då detta kanske inte inträffar men jag grundade mitt beslut på att om det blir "oro" på börsen är Amhult det svåraste bolaget att ta sig ut ifrån, då omsättningen är liten och det kan skilja flera procent mellan köp/sälj.
Vinsten blev liten men ändå 750kr ink. courtage.

Den andra händelsen är att jag ökat i Betsson. Dock gjorde jag det på kursen 262,50 (i tisdags, den 4/11). Nu i efterhand kunde jag haft mer kyla och kommit in på 261 kr. Dock, det är alltid lätt att vara efterklok. Med det ökade innehavet är nu Betsson uppe på ca 18 % av väskans totala andel.
Ett par dagar efter min ökning kom Placera med en trevlig artikel med köprek.
I det långa loppet har jag svårt att se att Betsson inte kan utvecklas likt Unibet.

Den tredje händelsen inträffade i tisdags. Jag har länge tittat på Bonheur, som sjunkit kraftigt då oljan haft tuffa tider sedan ett par veckor tillbaka. Jag tog beslutet och köpte på 86 NOK. Min tro var då att "the bottom was nådd". Dock, på kvällen samma dag, då börsen stängt, fick jag lite kalla fötter. Detta är typiskt mig när jag inte är helt hundra i mina köp. Ca kl 22:00 samma kväll kom di.se ut med en artikel att oljan sjunkit ännu mer, och det drastiskt, strax innan Dow Jones stängde. Då beslöt jag mig för att sälja och svälja förlusten. Turligt nog lyckades jag sälja 75 % av innehavet på 86,5 NOK i callen och resten på 85,75 NOK. Således blev det nästan +-0 i den affären.

På måndag kommer Vardia med nya försäljningssiffror. Jag hoppas på nya fina försäljningssiffror och tror på att de kan leverera. Idag, fredag den 7/11, kom även Aktiefokus ut med en "inför rapport-post" på sin blogg. Den var mycket intressant att läsa! Jag hoppas att bolaget kan nå lönsamhet Q4 men är beredd att detta kan dröja till Q1 2015. Oavsett är det ett bolag som kan bli 2015 års fina raket!

Dock, jag sitter och kollar på mitt konto. Det är idag ca 8500 kr i vinst, dvs. ca 3000 kr mindre än för en vecka tillbaka. Detta är något som stör mig. Jag vet att kurser går upp och ned och att det, för det mesta, alltid går plus i längden. Dock, när jag är under mycket stress (tenta om exakt en vecka, inlämning på mitt masterprogram veckan därefter) + nya arbetsuppgifter reagerar jag mer irrationellt än annars. Jag är rädd att detta snart kan komma att "vinna" över min mer rationella sida...

En röst inom mig säger, då jag är "stressad": sälj, och ta vinsten och köp sedan in dig igen.detta speciellt nu när man kan läsa om Putin och hans senaste aktion...

Visst, att sälja med vinst kan jag göra, men då riskerar jag att aldrig få samma GAV och så länge jag har en vinst har jag f*n inget att förlora, eller? Tänker jag rätt? Är jag för irrationell i mitt tänkande? Är jag för känslosam? Som ni märker är jag ingen "maskin" som klarar alla rubriker, nyheter mm. utan att påverkas, snarare tvärtom. Dock, är jag överdrivet påverkan nu när jag är under mer press än vanligt? Jag vet inte...vad säger ni?

Borde jag bara stänga ned kursskärmen denna vecka (då jag har tenta+nya arbetsuppgifter) och bara agera likt William Wallace? HOLD! HOLD! HOOOLD!!!!

4 kommentarer:

  1. Kul att du börjat blogga! Lägger till dig i min lista.

    Har nu läst dina inlägg och något jag lägger märke till är att du fokuserar väldigt mycket på om kursen, t ex efter du själv köpt, går ner någon krona eller två. Här ligger nog en stor del av problematiken om jag får gissa. Jag menar, om du har analyserat bolaget noggrant, läst på så mycket du kan och därefter kommit fram till vad du, med någon form av säkerhetsmarginal, är beredd att betala så bör ju inte en liten kursrörelse spela så stor roll? Du har ju köpt aktien för att inneha den länge, du tror på bolaget och din analys visar vad det "verkliga" värdet är. Att marknaden tillfälligt har fått för sig något annat kan du ju då strunta i för i det korta perspektivet har marknaden ofta väldigt fel, men inte i det längre perspektivet. Mitt råd är att du endast köper en aktie när du verkligen är trygg med det köptak du kommit fram till. Lägg dessutom in en extra säkerhetsmarginal för att skapa än mer trygghet. Stirra dig inte blind på vad som sker kortsiktigt utan var trygg i den analys du gjort och kör på buy and hold. Långsiktigt har ju den strategin nämligen visat sig fungera rätt så bra om man tittar på historiken =)

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kloka ord. Du sätter huvudet på spiken när du ser mina brister vad gäller kursrörelser. Detta måste jag aktivt arbeta med, då jag gör analyser och vet med mig att så länge det fundamentala inte utvecklas åt det negativa hållet har jag minst insatsen att hämta ut då en försäljning blir aktuell!

      Känns bra att ha en röst som kan komma med feedback utifrån och jag ser gärna att du kan bli lite av en "mentor" på det sättet genom de svar du alltid lämnar när jag kommenterar på din blogg. Att jag sålde Bonheur beror att jag läste just om att oljan fortsatte ned och blev ställd. Jag kommer nu lära mig av detta och använda det som styrka nästa gång något liknande inträffar.

      Jag har läst mycket om Akelius pref.aktie sedan jag kommenterade den på din blogg. Hittade mycket nyttigt och att köpa in sig under återköpsvärdet och med en utdelning på 5kr/kvartalet känns som en bra affär. Likaså tror jag fastighetsbraschen har fin tid framför sig!

      Här var en bra länk om Akelius:
      http://www.rikatillsammans.se/2014/05/17/preferensaktie-i-akelius-med-en-forvantad-kvartsavkastning/

      Radera
    2. Bara glad om jag kan hjälpa till.
      Intressant inlägg om Akelius på rikatillsammans.se, han kommer väl fram till ungefär samma slutsatser som jag själv.

      Om det framöver kommer tecken på räntehöjningar och stigande inflation tror jag dock man gör klokt i att snabbt kliva ur preffar. Det gäller med andra ord att vara observant på detta, men som läget är just nu finns ju inga tecken på vare sig högre ränta eller för den delen stigande inflation.

      Mvh
      /Vägen till Frihet

      Radera