söndag 2 november 2014

Ytterligare ett bolag eller nöja sig? Beslutsångest...

Har ägnat en viss del av helgen till att se över portföljen och försöka komma till ett beslut om ytterligare ett bolag skall få göra de andra sällskap, eller om de nuvarande för tillfället "räcker".

Jag ämnar öka såväl Betsson som Mekonomen. Förhoppningsvis infinner sig ett någorlunda läge denna vecka (v. 45). Utöver detta funderar jag kring tre bolag, eller egentligen fyra, varav ett jag mer än gärna skulle vilja se i portföljen (frågan är när). Dessa är:

Coca-cola. Stabilt bolag med ökad utdelning sedan 1970 (Buffets favoritbolag!). De fick en dipp för ca 1,5 veckor sedan och är nu på återhämtning. De har fin ledning i företaget och deras senaste kampanj "life" tycks ha gått mycket väl.

Swedbank. Stabil bank som klarade förra veckan stresstest med råge. Helt okej utdelning och många köprekommendationer. Är ej kund hos dem, men SHB känns för tillfället för högt värderad för att jag ska köpa dem. Med detta inte sagt att jag i framtiden mycket väl kan bli ägare, och inte bara kund.

Unibet. Stabilt, fint och välskött spelbolag som levererar gång på gång. Den senaste rapporten, den 21/10, var riktigt fin och då ska man ändå veta att de bästa kvartalsrapporterna, historiskt sett, är de två kommande. Även här är riktkurserna satta högt (450kr mm.) och det finns många köprekommendationer.

Starbucks. Fint bolag som är inne i en expansiv fas. De håller just nu på att sprida sig i Asien och det senaste jag läste var att Kina och Japan går bra. Jag ser detta bolag lite som ett 2000-talets McDonalds. Dock, jag ser lite mer risker i detta bolag än i de övriga uppräknade, då bolaget på hemmaplan (USA), har börjat stöta på problem i form av konkurrens från just nyss nämnda "donken".  Sedan har det varit lite skriverier om hur dåliga villkor de anställda har.

Det jag skrivit nu är mycket lite av allt jag läst. Vad säger ni? Bör jag vara "nöjd" med nuvarande innehav och öka dessa successivt? Eller bör jag ta in ytterligare ett? I sådana fall - vilket? Varför?

1 kommentar:

  1. behöver du ett lån? Har du letat efter var du ska få ett lån? Har du försökt få någon form av lån? Ansök nu nu på? (carlosellisonfinance@outlook.com) om du vill få ett billigt lån. Lånet erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera