fredag 18 maj 2018

VM-organisationen 2018

Snart kommer diverse olika VM-elvor att blomma på en majoritet av investerarbloggarna likt tonårsflickor flockas kring Marcus &Martinus. Inte för att jag dömer såväl de först- som sistnämnda, men vad hände med en svensk sommar där det antingen var Ronny & Ragge, eller Hjalle & Heavy?
Jag ber om ursäkt för denna utsvävning; ty när detta inlägg skrivs har jag ömsom blivit klar med min opponering på den uppsats som jag skall opponera på (läs: idag, fredag den 18 maj har opponerat på), ömsom njutit av en gudomlig spenat- och fetaostpaj, vilken har inmundigats med en Monti Garbi (#5324).

Till skillnad från övriga bloggare ämnar jag ej att presentera en "elva", men jag ser, med spänning (host!), fram emot om det finns någon som inte har med ett ett investmentbolag, Axfood, ICA, Castellum, Atlas Copco, Essity eller J&J i sin backlinje.


Undertecknad hade istället tänkt att presentera sin elvas organisation.

Först och främst vill jag börja med den kommentator, som kommer att kommentera Elvans matcher jämte Lasse Granqvist. Jag tror ej det kommer som en överraskning att denne är ingen annan än allas vår Lars. Jag hoppas att denne mytomspunne person kan göra en "repris" på Lasse Granqvist á la EM 2004, men nöjer mig med en mer oentusiastisk variant á la Leif G.W. Persson.

VM-elvans General Manager - Chansar Mest
Vågar tala klarspråk och säga till de bolag som inte platsar att de... ja, inte plastar. Utöver detta drar han sig inte för att kritisera alla inom den egna organisationen, detta såväl verbalt som via diverse sociala medier. För att en organisation skall fungera krävs det att någon (vågar) talar klarspråk, likt Peter Antoine. Brasklappen är dock att han riskerar att säga ett ord för mycket, men inget krig kommer utan uppoffringar därtill förluster och ibland måste vinstens träd vattnas med spelarnas blod, or something like that...

VM-elvans Scouter - Gustav, Stefan samt Ägamintid.
Det gäller att ha koll på hela världen, men detta är ett uppdrag som inte en individ i singularis mäktar med. Således erfordras tre stycken. Under översyn av Stefan fokuserar Gustav på bolagen i Asien och Afrika, medan Ägamintid håller sig till (främst) Europa och Amerikat. Samtliga av dessa har historiskt visat sig vara mer än väl lämpade att hitta guldkornen; russinen i kakan, träden i skogen; grädden i/på moset et cetera. Brasklappen här är att Stefan mer ofta än sällan säger "ja" än "nej", då spännande bolag träder fram och att både Gustav och Ägamintid ibland kan vara lite väl hårda i sina bedömningar. Deras margin of safety kan ibland få en krockkudde signerad Autoliv att framstå som Johnny Knoxville.

VM-elvans kostansvariga.
Det är nog ingen överraskning att laget behöver "fine food" och vem kan servera detta bättre än allas vår Anders Ölve? Därtill behövs mycket vätska i värmen och för att ge laget bästa möjliga utbud av drycker kommer även Fregatt att göra kocken sällskap. Att sistnämnda även har extremt fina kunskaper gällande kost är inte en nackdel - tvärtom. Emellertid kommer antalet efterrätter minimeras, vilket är en av de många restriktioner som den sistnämnda har fått förklarat för sig. Brasklappen här är att det kan bli för bra mat tillika dryck, vilket gör att lagets kan komma att nödgas lämna WO... Således har lagets GM, Chansar Mest, satt budget "Robinson" till herrarna och undertecknad går med förvisningen att magi kommer att skapas.

VM-elvans läkare.
Ja, vilka är mer omtänksamma, trevliga och alltid bemötande? Vägen till Frihet och Finansnovis kommer göra elvan gott och de kommer även att agera psykologer för samtliga bolag, då jag befarar att många kommer att lida av all skit som Chansar Mest kommer skrika till/mot dem. Därtill kommer många behöva massage och då Vägen till Frihet har spenderat tre månader i Thailand, massagens hemland, och Finansnovis just nu gör Mexiko, som... okej, de är väl inte i framkant gällande massage, men han tar säkert med sig något därifrån som kan rymmas inom "hälsa/hälsovård".

VM-elvans pressansvarige.
Här behövs någon som har talets gåva, men som ändå inte säger för mycket. Det skall vara klarspråk och raka rör, men samtidigt måste denne kunna snärja envar journalist kring sitt finger likt Ullas dito kring en ostkrok. Här har jag utsett... mig själv. Brasklappen här är, likt återkommande läsare vet, att det kommer bli omständliga utlåtanden och en, eller två, onödiga tweets när kvällningen börjar anlöpa. Kanske kan detta vara av godo, om resultaten skulle gå åt det negativa hållet; ty då behövs någon som kan prata i evigheter om, i sammanhanget, obetydliga saker. Undertecknad hoppas på stöttning från Chansar Mest, men vet att det mer kommer att vara raka motsatsen. Här håller undertecknad tummarna att det inte blir värre än "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

VM-elvans tränare 
Då vi är ett land som spelar "tråkigt" måste vi också ha en tränare som mäktar med detta. För att inte riskera att falla för stundens hetta, har två tränare valts ut av Chansar Mest. Kriterierna var "tråkigt" och "same same and not different", dvs. Sveriges landslags för alltid gällande strategi. Följaktligen är det nog ingen överraskning att Lundaluppen kommer vara förstatränare och hans stöttepelare, Riskminimeraren. Brasklappen här är att det kan bli så tråkigt spel att vi kommer att tappa tittare, men det är inte flest tittare som vinner, utan de som... ja, vinner matcherna. Dessutom krävs det män med starkt psyke; män som klarar att vara contrarian när alla (läs: Mr. market) skriker "sälj".

VM-elvans logistikansvariga
När det kommer till boende och transport finns pengar att spara och vilka passar då inte bättre än de sparsamma och snålutbildade Farbror Fri och Utdelningsseglaren? Det enda jag är rädd för att vi inte ens kommer att komma iväg om envar krona skall vändas på...

Vad tror du - är succén given, eller blir det att löpa Golgatalopp?




6 kommentarer:

  1. haha klockrent, skulle man våga ha CM som GM, känns som allt kan hända då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar!

      Seriöst, då jag inte "driver" med den omtalade - JA! Han skulle axla rollen likt en av De Stora ledarna (om vi bortser från att de alltid, på ett eller ett annat sätt slog krokben på sig själva).

      Som "den som driver med omnämnda" - NEJ! Inte en chans - det kommer att bli ett rent och skärt h****e;)

      Ha en underbar helg!

      /Sofokles

      Radera
  2. De som känner mig privat nog beskriva mig som artig, ödmjuk och... vad är det för ord jag far efter? Just det - timid.

    Kontringar är spännande och kul då man vet att de alltid kommer att komma om man ligger på...
    //Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej CM och tack för ditt förtydligande!

      Jag förstår att fingrarna kan slira lite sådär på (fredags)kvällskvisten och jag tror du försöker säga att "det fascinerande med kontringar är att man vet att de kommer, men aldrig när". Har jag förstått dig rätt? Jag fick ömsom använda Rosettastenen, ömsom Svenska Skrivregler (Språkrådet, 2017).

      Jag önskar dig allt gott och hoppas att du leder elvan till vinst!

      /Sofokles

      Radera
  3. Haha, tack för det hedrande omnämnandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav och tack för din kommentar!

      Du var given som scout;)

      /Sofokles

      Radera